pc
Duże kraje UE chcą podpisać list intencyjny w sprawie chińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku (BRI) jako grupa, a nie jako pojedyncze państwa – powiedział w piątek minister gospodarki Niemiec Peter Altmaier w czasie forum poświęconego tej inicjatywie w Pekinie.
Odpowiedział w ten sposób na pytanie, czy Berlin zamierza podpisać z Pekinem list intencyjny w sprawie Inicjatywy Pasa i Szlaku, podobnie jak niedawno postąpił Rzym. Włochy stały się tym samym pierwszym krajem grupy G7, który formalnie poparł ten chiński projekt.
Według Altmaiera Niemcy, Francja, Hiszpania i Wielka Brytania pokazały na forum w Pekinie, że UE jest "w znakomitej większości" zjednoczona w przekonaniu, że "tylko wspólnie możemy wprowadzać w życie nasze stanowisko".
"W dużych krajach UE uzgodniliśmy, że nie chcemy podpisywać żadnych dwustronnych listów intencyjnych, lecz wspólnie poczynić konieczne uzgodnienia pomiędzy większym Europejskim Obszarem Gospodarczym a obszarem gospodarczym Chin" - oświadczył Altmaier cytowany przez agencję Reutera.
Lansowana przez Chiny inicjatywa zakłada finansowanie i rozbudowę tras logistycznych, łączących ten kraj z państwami Azji, Europy i Afryki. Oficjalnie projekt ma na celu stymulację międzynarodowego handlu, ale według części krytyków służy ekspansji chińskich wpływów i może wpędzić biedniejsze państwa w "pułapkę zadłużenia".
Altmaier wyraził zadowolenie z obietnic złożonych przez prezydenta ChRL Xi Jinpinga, że jego kraj będzie dążył do wolnego handlu i prowadził inwestycje w ramach BRI w sposób zrównoważony. "Traktujemy tę obietnicę poważnie" i będziemy sugerować, jak osiągnąć te cele zarówno w Azji, jak i w Europie - powiedział niemiecki minister.
Chiny są dla UE zarówno partnerem, jak i rywalem, a Wspólnota musi zdefiniować swoje interesy – powiedział.
Przemawiając na forum w Pekinie, minister finansów Wielkiej Brytanii Philip Hammond ocenił w piątek, że chińska inicjatywa ma "olbrzymi potencjał do rozszerzenia dobrobytu i zrównoważonego rozwoju". Dodał, że jego kraj jest skłonny pomóc w "osiągnięciu potencjału BRI w taki sposób, który będzie działał dla wszystkich osób, których ten projekt dotyczy".
Na drugie Forum Pasa i Szlaku do Pekinu przybyło 37 szefów państw i rządów, w tym z Włoch, Czech, Austrii, Węgier, Grecji, Portugalii, Szwajcarii, Rosji czy Białorusi, a także tysiące delegatów z ok. 150 krajów i organizacji międzynarodowych. Forum rozpoczęło się w czwartek i potrwa do soboty.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
3
Podatki marynarskie: Nowy/Polski Ład, a marynarze
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych