pc
Chiny i USA wstępnie uzgodniły zawieszenie wprowadzania nowych ceł, by wznowić negocjacje w sprawie toczonej przez nie wojny handlowej – podał w czwartek hongkoński dziennik „South China Morning Post”, powołując się na anonimowe źródła w Pekinie i Waszyngtonie.
Ten "tymczasowy rozejm" miałby zostać zawarty podczas długo wyczekiwanego spotkania prezydenta USA Donalda Trumpa z przywódcą Chin Xi Jinpingiem w kuluarach szczytu G20 w Osace w sobotę – napisano w artykule przygotowanym przez „SCMP” we współpracy z portalem Politico.
Doniesienia o planowanym rozejmie kontrastują z publicznymi wypowiedziami Trumpa i reakcjami państwowych chińskich mediów. Amerykański prezydent oświadczył w środę, że w przypadku fiaska rozmów z Xi wprowadzi „bardzo istotne dodatkowe cła” na produkty z Chin.
Związany z Komunistyczną Partią Chin dziennik „Global Times” ocenił natomiast, że „jeśli administracja Trumpa nie będzie skłonna do zmiany swoich nierealistycznych wymagań i wycofania się z hegemonii wobec Chin, wynik spotkania przywódców nie będzie znaczący”.
Według jednego ze źródeł cytowanych przez „SCMP” decyzja Trumpa o zawieszeniu wprowadzenia karnych ceł na kolejne chińskie towary jest ustępstwem, jakiego Xi żądał za spotkanie dwustronne w Osace. Wcześniej Trump zlecił urzędnikom z resortu handlu, by przygotowali taryfy na chińskie towary warte 300 mld dolarów rocznie, czyli praktycznie cały nieobjęty dotąd karnymi cłami chiński eksport do USA.
Źródła zaznaczyły, że choć rozejm wydaje się uzgodniony, Trump może w każdej chwili zmienić zdanie. Wysokiej rangi urzędnik amerykańskiej administracji powiedział w tym tygodniu Politico, że wstrzymanie nowych ceł jest możliwe, ale „nic nie jest pewne; absolutnie nic”.
Biały Dom ani biuro przedstawiciela USA ds. handlu nie skomentowały tych doniesień – podał „SCMP”.
Nie jest jasne, czy Trump wyznaczy jakiś termin na osiągnięcie porozumienia handlowego, jak było w przypadku „zawieszenia broni” zawartego z Xi na poprzednim szczycie G20 w Buenos Aires na przełomie listopada i grudnia 2018 roku. Dwa źródła zasugerowały, że okres negocjacji mógłby zostać wyznaczony na sześć miesięcy, co stawiałoby termin wygaśnięcia rozejmu w okolicach końca bieżącego roku.
Rozmówca z Waszyngtonu powiedział, że spodziewa się, iż po spotkaniu w Osace obie strony opublikują skoordynowane komunikaty prasowe, a nie jedno wspólne oświadczenie. Takie rozwiązanie zastosowano również po szczycie w Buenos Aires, gdzie ustalono wstrzymanie na trzy miesiące podwyżki karnych ceł na chińskie towary warte 200 mld dolarów rocznie.
Wówczas USA i Chiny opublikowały osobne komunikaty, które generalnie pokrywały się ze sobą, choć różniły się w szeregu istotnych szczegółów. Komunikat Pekinu nie zawierał na przykład wzmianki o 90-dniowym terminie na osiągnięcie porozumienia ani o natychmiastowym wznowieniu importu towarów rolno-spożywczych z USA. Obie te informacje znalazły się w komunikacie Białego Domu.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych