ew
Wskaźnik nastrojów w gospodarce (ESI) spadł w marcu dramatycznie zarówno w strefie euro (-8,9 punktów - do 94,5), jak i UE (-8,2 - do 94,8 punktów) - wynika z danych opublikowanych w poniedziałek przez Komisję Europejską.
Zanurkowały też oczekiwania co do zatrudnienia - o 10,9 punktu (do 94,1) w strefie euro i o 9,7 punktu (do 94,8) w UE.
Według danych Dyrekcji Generalnej ds. Gospodarczych i Finansowych KE obecny odczyt to najsilniejszy odnotowany miesięczny spadek ESI w eurolandzie (od 1985 r.). Wynika on z załamania się pewności co do przyszłości konsumentów i wszystkich sektorów biznesu.
Zaufanie w przemyśle znacznie spadło (-4,6), co odzwierciedla spodziewane przez menedżerów znacznie obniżenie produkcji. Rekordowy spadek zaufania w sektorze usług (-13,3 punktu) jest napędzany spadającym oczekiwaniem na popyt, ale także ocenami co do przyszłości. Za największy jak dotąd spadek zaufania konsumentów (-5,0) stoi wyjątkowo silne pogorszenie oczekiwań dotyczących ogólnej sytuacji gospodarczej.
Z kolei za nurkowanie wskaźnika oczekiwań zatrudnienia (-10,9) odpowiada pogorszenie planów we wszystkich czterech sektorach biznesowych, napędzane głównie przez usługi i handel detaliczny.
Komisja Europejska podkreśliła, że dane były zbierane pomiędzy 26 lutego a 23 marca, co znaczy, że częściowo nie obejmowały okresu wprowadzonych przez europejskie rządy ograniczeń. W wielu krajach zdecydowana większość odpowiedzi ankietowych została zebrana przed wprowadzeniem tak rygorystycznych środków jak ograniczenie wychodzenia z domów.
Wskaźnik nastrojów w gospodarce (Economic Sentiment Indicator – ESI) składa się ze wskazania dla przemysłu (40 proc.), usług (30 proc.), konsumentów (20 proc.), budownictwa i handlu detalicznego (po 5 proc.). Poziom 100 pkt. odpowiada długoterminowej średniej ESI (od 1990 r.).
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych