ew
Komisja Europejska opublikowała w środę unijne wytyczne dotyczące praw pasażerów UE. Mają zagwarantować, że w czasie epidemii koronawirusa przepisy pasażerskie nadal będą odpowiednio egzekwowane.
Komisja oświadczyła w środę, że chociaż kraje członkowskie wprowadziły różne ograniczenia w związku epidemią koronawirusa, w tym dotyczące podróżowania i kontroli granicznych, prawa pasażerów nadal powinny być chronione. Dlatego też wytyczne wyraźnie ustalają, kiedy pasażerowie mają prawo domagać się rekompensaty od przewoźnika.
Z powodu pandemii koronawirusa zarówno pasażerowie, jak i przewoźnicy zmuszeni są borykać się z masowym odwoływaniem lub opóźnianiem podróży. Dlatego Komisja chce zapewnić ramy prawne odnośnie tego, jak przestrzegać praw pasażerów - powiedziała w środę komisarz UE ds. transportu Adina Valean.
Zgodnie z wytycznymi, jeśli podróż zostanie odwołana przez przewoźnika to musi on zapewnić wypłatę odszkodowania pasażerowi lub zmienić trasę jego podróży tak, żeby dotarł on do miejsca docelowego. Jednocześnie jednak KE podkreśla, że ponieważ obecna sytuacja jest "wyjątkowa", pasażer powinien mieć świadomość tego, że egzekwowanie niektórych przepisów może zostać przedłużone. I tak np. obowiązek wypłaty odkoszodowania przez linie lotnicze w ciągu dwóch tygodni może zostać tymczasowo zawieszony.
Natomiast w sytuacji, kiedy to pasażer zrezygnuje z podróży, wówczas prawo do odszkodowania zależy od rodzaju biletu, jaki wykupił; przewoźnik może również zaproponować mu zamiast pieniędzy voucher, do wykorzystania np. w późniejszym terminie.
Dzisiejsze wytyczne zapewnią potrzebną pewność prawną odnośnie tego jak stosować przepisy pasażerskie w UE. Będziemy jednak nadal monitorować sytuację i jeśli zajdzie taka konieczność, możemy podjąć dodatkowe kroki - dodała komisarz Valean.
Unijne wytyczne dotyczą podróży liniami lotniczymi, koleją, statkiem, autobusem lub autokarem oraz drogami morskimi i rzecznymi.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych