pc
Postulujemy natychmiastowe wstrzymanie prac nad Centralnym Portem Komunikacyjnym - to jedna z najdroższych i najgłupszych inwestycji w III RP; 35 mld zł lepiej przeznaczyć na nowe miejsca pracy i na nauczycieli - mówił w piątek lider Wiosny Robert Biedroń.
"Dość budowania przez PiS pomników władzy. PiS dzisiaj czuje, że po nich pozostanie tylko kamieni kupa. Polska w ruinie, o której opowiadali podczas ostatniej kampanii wyborczej niestety się ziści i oni to dzisiaj dobrze wiedzą, dlatego starają się szybko zbudować pomnik swojej władzy" - powiedział Biedroń na konferencji prasowej przed Kancelarią Prezesa Rady Ministrów.
Ocenił, że plan budowy CPK to "jedna z najdroższych i najgłupszych inwestycji, jakie zaplanowano w ostatnich 30 latach III RP". Wskazywał, że na tę inwestycje ma zostać przeznaczonych 35 mld zł i te środki zostaną "wyrzucone w błoto".
Lider Wiosny zwracał uwagę, że budowa CPK oznacza, że siedem wsi zostanie "zrównanych z ziemią" i przeciwko temu protestują mieszkańcy regionu, w którym ma postać inwestycja. Ponadto - jak mówił Biedroń - CPK to inwestycja chybiona ekonomicznie i potwierdzają to różne analizy. "Mamy dzisiaj lotniska w różnych częściach naszego kraju i regionu, które mogą uzupełniać lotnisko Okręcie; mamy Modlin, Radom, Łódź" - wyliczał Biedroń.
"My jako Wiosna postulujemy natychmiastowe wstrzymanie tej inwestycji i przeznaczenie tych środków na lepszą inwestycję - w człowieka, w pomoc regionowi, w zainwestowanie w nowej miejsca pracy (...) także inwestycje w nauczycieli, pracowników pomocy społecznej" - mówił Biedroń.
Jego zdaniem, budowa CPK nigdy nie zostanie do końca zrealizowana i będzie nieopłacalna.
Na konferencji z Biedroniem wystąpili mieszkańcy regionu, w którym ma powstać CPK. Tadeusz Szymańczak z gminy Teresin mówił, że sam port komunikacyjny ma zająć powierzchnie 3000 ha, natomiast w sumie, razem z "częścią biznesową" pod całą inwestycje rząd planuje przeznaczyć 7000 ha. Szymańczak mówił, że teren przewidziany pod budowę CPK leży na gruntach o wysokiej jakość, czyli drugiej i trzeciej klasy, na których rolnicy prowadzą uprawy.
Tymczasem - jak wskazywał Szymańczak - w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska w Modlinie jest 1000 ha gruntów niskiej - piątej i szóstej klasy, które należą do Skarbu Państwa i nikogo nie trzeba wysiedlać, by tam rozbudować lotnisko.
Szymańczak wskazywał jednocześnie, że budowa CPK we wskazanej przez rząd lokalizacji "dotyczyć będzie ponad 7 tys. ludzi, 750 gospodarstw, ponad 200 firm i 6 jednostek Straży Pożarnej". "Do tego gmachu (KPRM - PAP) przynosiliśmy stanowiska rad sołeckich, są uchwały rad Teresina, Baranowa, które jednoznacznie mówią, że jesteśmy przeciwko tej budowie" - podkreślił.
Centralny Port Komunikacyjny ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie do 2,5 godziny.
Koszty związane z realizacją nowej inwestycji szacowane są na 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł – kolejowej i 7 mld zł – drogowej.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych