Po katastrofie „Jan Heweliusz” zatonął ponownie – w morzu kłamstw. Wiedziałem, że moja książka będzie nie tylko o tragedii promu, ale też o ułomnym państwie, o ofiarach, od których Polska się odwróciła - powiedział PAP Adam Zadworny, autor reportażu „Heweliusz. Tajemnica katastrofy na Bałtyku”.
Między zardzewiałymi torami suwnic wzdłuż nabrzeża dawnej stoczni 87-letni Herfinn Osland wciąż potrafi wskazać, gdzie 50 lat temu powstawał „Jan Heweliusz”. Tego promu nie da się zapomnieć - przyznaje dla PAP, w pierwszej rozmowie dla polskich mediów, inżynier z zakładu, w którym zbudowano statek.
To najtragiczniejsza katastrofa w historii polskiej floty handlowej. Zginęło wówczas 55 osób: 35 pasażerów, w tym dwoje dzieci i 20 członków załogi. Odnaleziono 39 ciał. Zginęli obywatele Polski, Austrii, Węgier, Szwecji, Czech i Norwegii.
Niski stan Wisły na wielu odcinkach nie storpedował rozwijających się w Polsce od kilku lat rejsów tradycyjnymi łodziami wiślanymi. Flisacy i armatorzy zgodnie przyznają w rozmowie z PAP, że warunki są trudne, trzeba uważać, ale pływają z turystami zgodnie z harmonogramem.
W czwartek upłynęło równo 100 lat od wejścia w życie Traktatu Spitsbergeńskiego. Na mocy porozumienia podpisanego w Paryżu 9 lutego 1920 r. Svalbard należy do Królestwa Norwegii, ale pretensje do archipelagu zgłasza Rosja.
29 maja 2025 roku w chińskiej stoczni Taizhou Kouan Shipbuilding Co., Ltd. miała miejsce symboliczna ceremonia cięcia stali, rozpoczynająca budowę nowego statku przeznaczonego dla Chipolbrok Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego. To nie tylko techniczny start nowej jednostki, ale kolejny, ważny moment we współpracy PRS z Chipolbrok.
M/F Wolin został sprzedany przez Polską Żeglugę Morską, właściciela Unity Line, greckiemu armatorowi; będzie obsługiwał połączenia do Włoch i Albanii. Polski operator promowy ma wprowadzić nową jednostkę "Jantar”, a w 2026 r. kolejną, o nazwie "Bursztyn”.
Dwoje naukowców z Politechniki Gdańskiej oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu będzie opracowywać innowacyjny sposób syntezy stabilnych katalizatorów na bazie azotków w celu produkcji "zielonego wodoru".
Otwarte w czwartek Centrum Logistyczno-Naukowe BERA na Svalbardzie możliwi gromadzenie i analizowanie próbek z różnych obszarów Svalbardu, a także ułatwi ich transport do Polski. Ma ono być ważnym elementem w umacnianiu międzynarodowej współpracy i pozycji Polski w obszarze badań polarnych.
Dźwiękiem okrętowych syren w świnoujskim porcie i złożeniem kwiatów pod pomnikiem „Tym, którzy nie powrócili z morza” upamiętniono 55 ofiar katastrofy promu „Jan Heweliusz”, który zatonął 32 lata temu na Bałtyku.
Alarm. Zbiornikowiec-Zombie na Bałtyku
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki