• <

Żuraw Liebherr poprawi operacyjność w Porcie Gdańskim Eksploatacja S.A.: "400-tonowy kolos wjechał na plac" [WIDEO, ZDJĘCIA]

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Żuraw Liebherr poprawi operacyjność w Porcie Gdańskim Eksploatacja S.A.: "400-tonowy kolos wjechał na plac" [WIDEO, ZDJĘCIA]
Żuraw Liebherr poprawi operacyjność w Porcie Gdańskim Eksploatacja S.A.: "400-tonowy kolos wjechał na plac" [WIDEO, ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl

Anna Konopka

23.01.2022

To największa od 30 lat inwestycja w sprzęt tego formatu w Porcie Gdańskim Eksploatacja S.A. Właśnie przypłynął z fabryki w Rostocku mobilny żuraw portowy Liebherr LHM 550, jeden z największych w swojej klasie.

Pokaż cały artykuł
Żuraw Liebherr poprawi operacyjność w Porcie Gdańskim Eksploatacja S.A.: "400-tonowy kolos wjechał na plac" [WIDEO, ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

To największa od 30 lat inwestycja w sprzęt tego formatu w Porcie Gdańskim Eksploatacja S.A. Właśnie przypłynął z fabryki w Rostocku mobilny żuraw portowy Liebherr LHM 550, jeden z największych w swojej klasie. 

Jubileuszowy bo trzysetny, model żurawia Liebherr LHM 550 jest już na Nabrzeżu Dworzec Drzewny,  na którym m.in. operuje spółka Port Gdański Eksploatacja S.A.

Spektakularna maszyna posiada 72 koła, jest w pełni mobilna i znacząco wpłynie na operacyjność prac w spółce, która do dyspozycji ma teren o łącznej powierzchni 89 hektarów, w tym pięć kilometrów nabrzeży zlokalizowanych w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku. 

– Ten zakup to odpowiedź na zapotrzebowania naszych klientów. Chcemy podnieść skuteczność, operacyjność i szybkość obsługi – mówi Radosław Stojek, prezes zarządu Portu Gdańskiego Eksploatacja S.A..

Żuraw Liebherr LHM 550 to maszyna mobilna, która może się poruszać w wyznaczone miejsca robocze wzdłuż nabrzeża Rudowego i Dworca Drzewnego. Maszyna będzie obsługiwała takie ładunki jak węgiel, koks i złom.

Kolos zrewolucjonizuje jakość pracy

Jak poinformował nas prezes spółki, masa własna tego żurawia to ponad 400 ton, a „pod hakiem” to ponad 110 ton. Jak dzięki jego parametrom zmieni jakość pracy?

– Bez wątpienia poprawi się szybkość operacji, co z kolei wpłynie na ratę przeładunkową. Dzięki temu nasi klienci mogą liczyć na zdecydowanie szybszą obsługę zakontraktowanych jednostek – tłumaczy prezes Stojek.

Do obsługi tej zaawansowanej technologicznie maszyny została przeszkolona wybrana grupa operatorów.

– Do obsługi będzie dedykowanych 12 osób. Wśród nich są operatorzy, serwisanci i technicy – wymienia prezes Stojek. – Obecnie tylko ekspert z wtyczką i laptopem może dokonywać przeglądów serwisowych tego urządzenia. To sprzęt z najwyższej półki.

Do zakupu Liebherra spółka przygotowywała się bardzo intensywnie.

– Ta jednostka to mercedes wśród żurawi. Pozyskanie tego sprzętu było wyzwaniem dla całej organizacji zarówno finansowym, ale i administracyjnym. Można powiedzieć, że zostaliśmy dokładnie zbadani – dodaje prezes.

Prezes Portu Gdańskiego Eksploatacja S.A. podkreśla, że inwestycja zakończyła się sukcesem dzięki dofinansowaniu z Agencji Rozwoju Przemysłu. Wartość żurawia to prawie 18 mln złotych, z czego 17 mln zł sfinansowała ARP, a 1 mln zł pochodził ze środków własnych spółki.

Spółka w 2021 roku aktywnie inwestowała. Zakupiła m.in. dwie ładowarki Volvo L260H, koparkę długoramieniową placową Liebherr LH40m, Loco-traktor 9C 160 Orion do poprawy bezpieczeństwa w zakresie manewrów i szybkiego przemieszczania się pomiędzy nabrzeżami. Dzięki tym wszystkim działaniom o charakterze strategicznym skutecznie zwiększamy jakość i wydajność naszych usług o czym świadczą osiągane przez nas wyniki. Łączna wartość inwestycji w infrastrukturę i suprastrukturę w 2021 roku to ponad  32 mln zł– podsumowuje prezes Stojek. 

Port Gdański Eksploatacja  zmodernizował też kolejne place przeładunkowe w ramach terenu obejmującego cały Basen Górniczy. I tam właśnie trafi żuraw Liebherr LHM550. Urządzenie będzie pracować na Nabrzeżu Rudowym oraz Nabrzeżu Dworzec Drzewny. 

– Dzięki zrealizowanym przez ZMPG S.A inwestycjom w nabrzeża, na których terenie spółka prowadzi działalność zwiększa się nie tylko potencjał przeładunkowy naszego operatora, ale ma to wpływ na konkurencyjność  i możliwości przeładunkowe całego portu. Efekt synergii, który osiągamy poprzez inwestycje ZMPG S.A., jak i inwestycje naszych kontrahentów to cel, który nam przyświeca. Aby dalej realizować ten cel potrzebne są kolejne inwestycje zarówno po stronie spółki jak i ZMPG. S.A. Będzie to przebudowa układu kolejowego na zapleczu Nabrzeża Dworzec Drzewny, jak również utwardzenie placów składowych, za które będzie odpowiedzialna spółka Port Gdański Eksploatacja S.A. – mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Dziękujemy za wysłane grafiki.