• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Wytyczne BIMCO dotyczące czyszczenia kadłuba

Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Wytyczne BIMCO dotyczące czyszczenia kadłuba

Partnerzy portalu

Wytyczne BIMCO dotyczące czyszczenia kadłuba - GospodarkaMorska.pl
fot. GospodarkaMorska.pl

Największe na świecie stowarzyszenie żeglugi morskiej BIMCO jest w fazie końcowej tworzenia wytycznych dotyczących ochrony środowiska i zmniejszenia emisji CO2 dla branży morskiej. Wytyczne te dotyczą standardów czyszczenia kadłubów statków, celem zmniejszenia zanieczyszczania akwenów wodnych oraz ryzyka przenoszenia tzw. inwazyjnych gatunków (czyli organizmów morskich obcych z punktu widzenia lokalnego ekosystemu) w tym procesie.

Każdorazowo, gdy statek handlowy zawija do portu, sprowadza obce organizmy na zanurzonych częściach statku. Wskazane organizmy mogą przemieszczać się z jednego kontynentu na drugi, wędrując między środowiskami morskimi i przynajmniej potencjalnie szkodząc lokalnym ekosystemom morskim. Organizmy rosnące na kadłubie dodatkowo również zwiększają opór i zmniejszają wydajność paliwa statku nawet do 35%, co prowadzi do wyższych kosztów paliwa i większej emisji CO2. Jest to zatem problem zarówno ekologiczny, jak i ekonomiczny patrząc z perspektywy armatora.

BIMCO wskazuje, że dla zapewnienia bezpiecznego i przyjaznego dla środowiska czyszczenia kadłuba, niezbędny są usystematyzowane w spójny sposób globalne standardy. Standardy te są przygotowywane tak, by ujmowały problem w możliwie przejrzysty sposób, mając na uwadze korzyści ekonomiczne i środowiskowe dla armatorów, portów, władz portowych i firm zajmujących się oczyszczaniem wody. Podkreślono również, że ​​koniecznym jest wykonanie czyszczenia „w wodzie”, ponieważ dostępność suchych doków jest ograniczona dla dużych statków.

Z praktycznego punktu widzenia, brak wspólnego zestawu standardów globalnych powoduje dla armatorów problemy gospodarcze i administracyjne. Kraje takie jak Australia i Nowa Zelandia, a także regiony takie jak Hawaje i Kalifornia, wdrożyły już własne regulacje dotyczące „biofoulingu” na statkach przybywających na ich wody. Należy zwrócić uwagę, że bez konkretnych, międzynarodowych standardów czyszczenia, porty będą miały trudności z określeniem, które firmy czyszczą kadłuby statków i zbierają odpady w odpowiedni sposób. Z powyższym związane są również liczne wątpliwości po stronie armatorów.

Jako dodatkowe zalety globalnego standardu czyszczenia kadłubów można uznać zbieranie materiałów usuniętych ze statków, a tym samym zmniejszenie zanieczyszczenia metalami ciężkimi i odpadami farby akwenów podczas czyszczenia „pod wodą”, zmniejszenie ryzyka pracy nurków czyszczących kadłuby oraz utrzymanie działania systemów przeciwporostowych. W tym miejscu warto wskazać, że statek potrzebuje czyszczenia kadłuba średnio co dwa lata, a czyszczeniu podlegają bardzo często również inne niż kadłub elementy statku, np. pędniki dziobowe i wały napędowe.

Celem BIMCO jest stworzenie standardu uznanego przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), która sprawuje pieczę nad światowym transportem morskim. Ponadto, przy tworzeniu standardów, BIMCO podjęło współpracę z podmiotami, które na co dzień zajmują się czyszczeniem kadłubów, co świadczy o praktycznym podejściu do tej kwestii.

Na obecnym etapie, BIMCO podejmuje pierwsze badania, które mają na celu zatwierdzenie przez specjalistyczne laboratoria używanego sprzętu, metod oraz środków czyszczących w wodzie. Badania te są prowadzone w celu uzyskania stosownych certyfikatów, wydanych przez uznane organizacje międzynarodowe. Proces zatwierdzania standardów jest wciąż w fazie rozwoju, który ostatecznie ma prowadzić do skierowania przez BIMCO wniosku do IMO o ich przyjęcie. 


Marek Czernis Kancelaria Radcy Prawnego

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.