Europejskie prawo klimatyczne, reforma systemu ETS oraz strategia różnorodności biologicznej to główne tematy Rady Unii Europejskiej ds. Środowiska (ENVI), w której uczestniczył wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński. Spotkanie odbyło się 23 października 2020 r. w Luksemburgu.
Jak zaznaczył wiceminister Guibourgé-Czetwertyński kluczową sprawą pozostaje kwestia wdrożenia celu klimatycznego UE na 2030 r.
- Jeśli nie chcemy, aby cel unijnej neutralności klimatycznej pozostał tylko na papierze, musimy zastanowić się, jak powinny wyglądać ramy jego wdrożenia. Dodatkowo należy zapewnić odpowiednie wsparcie, gdyż, jak wiadomo, wysiłek w UE nie będzie rozłożony równomiernie. Trudno wyobrazić sobie realizację celu unijnej neutralności klimatycznej bez odpowiednich środków – powiedział.
Wiceminister zwrócił również uwagę, że mechanizm ETS jest jednym z głównych narzędzi polityki klimatycznej Unii Europejskiej (UE).
- W związku z podjętymi przez UE działaniami mającymi na celu odbudowę gospodarczą po pandemii COVID-19 i możliwym podniesieniem celu klimatycznego na rok 2030, Polska proponuje, aby wykorzystać ten moment do wprowadzenia zmian w funkcjonowaniu mechanizmu, które mogłyby pomóc UE w osiągnięciu ambicji neutralności klimatycznej – wyjaśnił.
Jak dodał, Polska stoi na stanowisku, że efektywne wsparcie wysiłków transformacyjnych
w UE wymaga spójnego systemu, który będzie dopasowany do struktury gospodarek poszczególnych państw członkowskich i będzie sprawiedliwym oraz efektywnym narzędziem redukowania emisji. Dzięki wysiłkom Polski wprowadzono i przyjęto dodatkowe słownictwo do tekstu dot. finansowania realizacji celów klimatycznych.
- Przychody z aukcji uprawnień powinny zostać zainwestowane w obszarach, które wymagają największych redukcji emisji oraz w miejscach, w których inwestycje są na dzień dzisiejszy najbardziej potrzebne. Dlatego też Polska jest zdania, że reforma systemu EU ETS powinna stać się kluczowym elementem polityki klimatycznej UE – podkreślił.
Podczas Rady ENVI wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński przedstawił trzy potencjalne filary reformy, które mogłyby obejmować:
1) zwiększenie Funduszu Modernizacyjnego i / lub utworzenie nowego funduszu,
2) zmianę klucza przydziału uprawnień,
3) aktualizację poziomów referencyjnych.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych