ew
Rozpoczął się montaż dwóch przęseł na powstającym w Gdańsku Sobieszewie zwodzonym moście. Połączy on we wrześniu dwa brzegi Martwej Wisły. Nasuwanie przęseł na przyczółki to operacja precyzyjna i czasochłonna. Zaplanowano ją na dwa tygodnie. Przy okazji rozpoczęcia montazu władze Gdańska i wykonawca poinformowali media o stanie prac przy tej inwestycji.
Cała operacja montażu polega na nasunięciu, znajdujących się na pływającej platformie, przęseł na przyczółki mostowe. W ich wnętrzu znajdują się ogromne komory. Jest tam już część wyposażenia hydraulicznego w tym siłowniki, które będą podnosić i opuszczać ogromne przęsła. Każde z nich waży 300 ton. Najpierw montowane ma być przęsło od strony Wyspy Sobieszewskiej, potem od strony gminy Pruszcz Gdański. Ma to trwać dwa tygodnie.
- Rozpoczyna się jeden z najważniejszych momentów w budowie mostu. Trzeba bardzo precyzyjnie naprowadzić przęsła na elementy mocowania. To wszystko musi być zgrane co do milimetra. Naszym przeciwnikiem jest wiatr. Prace prowadzimy na wodzie i tu decyduje siła wiatru i fala - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na miejscu budowy w poniedziałek, 16 lipca, miała miejsce konferencja prasowa, na której na pytania dziennikarzy odpowiadali prezydent Gdańska Paweł Adamowicz i jego zastępca ds. polityki gospodarczej Aleksandra Dulkiewicz oraz radna Beata Dunajewska i przedstawiciele rady dzielnicy. O szczegółach skomplikowanej operacji inżynierskiej mówił też przedstawiciel wykonawcy.
- Jak widzicie budowa jest już w fazie końcowej. Jesteśmy po wszystkich przejściach związanych bankructwem podwykonawcy. Ten ostatni akord budowy jest najbardziej spektakularny. Uroczyste otwarcie mostu będzie związane ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości - mówił prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, który dodał, że zwodzony most będzie w pełni życzliwy dla żeglugi.
- Cały most kosztuje niemal 58 mln złotych. Połowę tej kwoty Miasto Gdańsk pozyskało dzięki życzliwości rządu, z subwencji rządowej. Niemal 28 milionów złotych to pieniądze z budżetu centralnego. Cieszymy się, że skutecznie udało nam się pozyskać finansowanie - przypomniała Aleksandra Dulkiewicz.
Lokalna społeczność już planuje, jak nazwać powstające na Wyspie przy okazji budowy Mostu Rondo. Trwa giełda nazwisk. Jedna z propozycji to Rondo Wincentego Pola.
- Mieszkam na Wyspie Sobieszewskiej już 60 lat. I prawdę mówiąc jest to największe wydarzenie w powojennej historii Wyspy - zaznacza Władysław Sidorko z Rady Dzielnicy.
Budowę mostu w Sobieszewie prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, a wykonawcą jest czeska firma Metrostav. Most ma być przejezdny do końca września, a cała inwestycja zakończy się w listopadzie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów