Marynarka Wojenna Niemiec prowadzi eksperymenty nad pojazdem BlueWhale, który ma stanowić pionierską innowację morską w zakresie bezpieczeństwa na morzu i zwalczania zagrożeń podwodnych, mogących zagrozić statkom, okrętom oraz infrastrukturze krytycznej.
Jest to przedsięwzięcie realizowane przez Atlas Elektronik (49% udziałów firmy należy do koncernu ThyssenKrupp) oraz izraelską firmę Israel Aerospace Industries (IAI). Przeprowadziły pierwszą, pomyślnie zakończoną operację eksperymentalną (Operational Experimentation, OPEX), w trakcie której sprawdziły w morzu rozwijaną technologię na bezzałogowcu o nazwie BlueWhale. Ma on stanowić zdaniem obu podmiotów „znaczący krok naprzód nie tylko w kwestii rozwoju systemów bezzałogowych w ogóle, ale w szczególności jednego z najtrudniejszych zadań dla sił morskich, czyli zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare).
W ramach przedsięwzięcia, prowadzonego przez siły morskie Niemiec i we współpracy z kluczowymi interesariuszami Bundeswehry, system BlueWhale poddano rygorystycznym testom w warunkach rzeczywistych w trudnym środowisku Morza Bałtyckiego. Platforma, bezzałogowy pojazd podwodny o dużej wyporności (Large Displacement Uncrewed Underwater Vehicle , LDUUV), ma integrować w sobie innowacyjny, holowany, pasywny sonar firmy Atlas Elektronik. Wchodząca w jego skład technologia, wraz z wyprodukowanym przez to przedsiębiorstwo nadajnikiem, ma umożliwić precyzyjne wykrywanie i śledzenie podwodnych zagrożeń na dużych głębokościach.
Do wyposażenia pojazdu mają być wdrażane najnowocześniejsze czujniki powierzchniowe i podwodne, czy też inteligentny kontroler pokładowy do zarządzania wyposażeniem, w tym systemami komunikacyjnymi, zasobami zasilania itp.. Do tego dochodzi także solidne zabezpieczenie sprzętu podczas zanurzenia, a całość ma być przeznaczona do transportu w standardowym, czterdziestostopowym kontenerze. Akumulatory mają zapewnić ciągłą pracę w okresie 2-4 tygodni w zależności od celów misji.
Jednostka ma być przeznaczona zarówno do zadań wywiadowczych, jak i operacji taktycznych prowadzonych pod wodą, w tym na większych głębokościach jak i akwenach przybrzeżnych. Dotyczy to wykrywania i śledzenia celów nawodnych podwodnych, przenoszenia ładunków oraz monitorowania infrastruktury krytycznej. Obok działań w zakresie zwalczania okrętów podwodnych bezzałogowce mają też wspierać prowadzenie operacji przeciwminowych.
Jak podkreślają Atlas Elektronik i IAI, wyniki OPEX mają wskazywać na możliwości systemu BlueWhale w zakresie wsparcia sił morskich przy zwalczaniu zagrożeń podwodnych, wspierając wizję rozwoju Marynarki Wojennej Niemiec (Deutsche Marine) w ramach "Marine 2035 and Beyond". Projekt ten ma ich zdaniem stanowić przykład potencjału technologii bezzałogowych w zakresie usprawnienia operacji morskich i bezpieczeństwa w domenie podwodnej.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji
Władze Iranu zwolniły tankowiec zatrzymany wcześniej przez Strażników Rewolucji
Ostatni okręt kontrowersyjnej serii już w służbie w siłach morskich USA. Co dalej z serią Independence?
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone