• <
PGZ_baner_2025

Siły morskie Niemiec testują nowy bezzałogowiec do zwalczania okrętów podwodnych

rk

26.11.2024 22:13 Źródło: Israel Aerospace Industries
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Siły morskie Niemiec testują nowy bezzałogowiec do zwalczania okrętów podwodnych
Fot. Israel Aerospace Industries

Marynarka Wojenna Niemiec prowadzi eksperymenty nad pojazdem BlueWhale, który ma stanowić pionierską innowację morską w zakresie bezpieczeństwa na morzu i zwalczania zagrożeń podwodnych, mogących zagrozić statkom, okrętom oraz infrastrukturze krytycznej.

Jest to przedsięwzięcie realizowane przez Atlas Elektronik (49% udziałów firmy należy do koncernu ThyssenKrupp) oraz izraelską firmę Israel Aerospace Industries (IAI). Przeprowadziły pierwszą, pomyślnie zakończoną operację eksperymentalną (Operational Experimentation, OPEX), w trakcie której sprawdziły w morzu rozwijaną technologię na bezzałogowcu o nazwie BlueWhale. Ma on stanowić zdaniem obu podmiotów „znaczący krok naprzód nie tylko w kwestii rozwoju systemów bezzałogowych w ogóle, ale w szczególności jednego z najtrudniejszych zadań dla sił morskich, czyli zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare).

W ramach przedsięwzięcia, prowadzonego przez siły morskie Niemiec i we współpracy z kluczowymi interesariuszami Bundeswehry, system BlueWhale poddano rygorystycznym testom w warunkach rzeczywistych w trudnym środowisku Morza Bałtyckiego. Platforma, bezzałogowy pojazd podwodny o dużej wyporności (Large Displacement Uncrewed Underwater Vehicle , LDUUV), ma integrować w sobie innowacyjny, holowany, pasywny sonar firmy Atlas Elektronik. Wchodząca w jego skład technologia, wraz z wyprodukowanym przez to przedsiębiorstwo nadajnikiem, ma umożliwić precyzyjne wykrywanie i śledzenie podwodnych zagrożeń na dużych głębokościach.

Fot. Israel Aerospace Industries


Do wyposażenia pojazdu mają być wdrażane najnowocześniejsze czujniki powierzchniowe i podwodne, czy też inteligentny kontroler pokładowy do zarządzania wyposażeniem, w tym systemami komunikacyjnymi, zasobami zasilania itp.. Do tego dochodzi także solidne zabezpieczenie sprzętu podczas zanurzenia, a całość ma być przeznaczona do transportu w standardowym, czterdziestostopowym kontenerze. Akumulatory mają zapewnić ciągłą pracę w okresie 2-4 tygodni w zależności od celów misji. 

Fot. Israel Aerospace Industries


Jednostka ma być przeznaczona zarówno do zadań wywiadowczych, jak i operacji taktycznych prowadzonych pod wodą, w tym na większych głębokościach jak i akwenach przybrzeżnych. Dotyczy to wykrywania i śledzenia celów nawodnych podwodnych, przenoszenia ładunków oraz monitorowania infrastruktury krytycznej. Obok działań w zakresie zwalczania okrętów podwodnych bezzałogowce mają też wspierać prowadzenie operacji przeciwminowych.

Jak podkreślają Atlas Elektronik i IAI, wyniki OPEX mają wskazywać na możliwości systemu BlueWhale w zakresie wsparcia sił morskich przy zwalczaniu zagrożeń podwodnych, wspierając wizję rozwoju Marynarki Wojennej Niemiec (Deutsche Marine) w ramach "Marine 2035 and Beyond". Projekt ten ma ich zdaniem stanowić przykład potencjału technologii bezzałogowych w zakresie usprawnienia operacji morskich i bezpieczeństwa w domenie podwodnej.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.