Rekord przeładunków z roku 2013 w wysokości 30,3 mln ton jest już wynikiem historycznym. Wstępne dane* wskazują, że w ciągu 12 miesięcy roku 2014 w Porcie Gdańsk przeładowano ok. 32,3 mln ton, co oznacza wynik o 7% wyższy w porównaniu do roku 2013.
Wymierne czynniki tego sukcesu to blisko 40-procentowy wzrost przeładunku towarów z grupy inne masowe, ponad 13-procentowy wzrost przeładunku paliw, blisko 10% wyższy wynik w zakresie przeładunku zbóż i prawie 7% wyższe przeładunki drobnicowe.
Rok 2014 przejdzie do historii także w zakresie rekordowego przeładunku kontenerów. Jeszcze 12 miesięcy temu cieszyliśmy się z przeładunku pierwszego milionowego kontenera w Porcie Gdańsk, tymczasem w roku 2014 udało się przekroczyć po raz pierwszy liczbę 1,2 mln TEU i tym samym poprawić rekordowe ubiegłoroczne przeładunki w tym zakresie o ok. 3%.
Jeśli jednak zestawimy dane z ostatnich 5-6 lat w zakresie przeładunku kontenerów w Gdańsku, mówić już można o ponaddwukrotnym wzroście w przeładunkach i awansie Gdańska w rankingu największych portów kontenerowych Bałtyku z pozycji 8. w roku 2009 na pozycję 2. w roku 2012, utrzymaną następnie w roku 2013. Jak wskazują wstępne dane, rok 2014 będzie trzecim rokiem z rzędu, w którym uda się Portowi Gdańsk nie tylko utrzymać, lecz nawet wzmocnić tę pozycję poprzez zmniejszenie dystansu względem bezkonkurencyjnego od wielu lat St. Petersburga.
Wielkość statków obsługiwanych w Porcie w Gdańsku na przestrzeni 8 lat wzrosła blisko o 70%, a miniony 2014 rok, jak pokazują statystyki ruchu statków w porcie, był rekordowym również w tym zakresie.
Doskonała koniunktura polskiej gospodarki morskiej, i jej rosnące znaczenie w obsłudze handlu zagranicznego, sprawia, że Port Gdańsk może cieszyć się tak dobrymi rezultatami. Coraz wyższa jakość obsługi ładunków, poprawiający się z roku na rok stan infrastruktury portowej i dostępowej, zarówno od strony morza jak i lądu, oraz świetne warunki hydrograficzne portu, pozwalają z każdym rokiem obsługiwać w Gdańsku coraz więcej towarów i coraz większe statki.
* Ostateczne dane zostaną zebrane i opublikowane w drugiej połowie stycznia 2015.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
MidOcean Energy finalizuje transakcję nabycia udziałów Tokyo Gas w portfelu zintegrowanych australijskich projektów LNG
Rosyjski myśliwiec runął do morza koło Krymu. Maszynę mogli omyłkowo zestrzelić Rosjanie
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia