ew
Administracja prezydenta USA Donalda Trumpa będzie rozpatrywać wnioski o zwolnienie z sankcji gospodarczych nałożonych na Iran przypadek po przypadku - informuje we wtorek "Wall Street Journal", powołując się na przedstawiciela Departamentu Stanu USA.
Jak ocenia dziennik, jest to krok w tył w stosunku do wcześniejszych gróźb Waszyngtonu, który domagał się całkowitego wstrzymania importu ropy naftowej do 4 listopada, kiedy mają zacząć obowiązywać sankcje nałożone na Iran.
"Jesteśmy gotowi do współpracy z krajami, które zmniejszają swój import w poszczególnych przypadkach" - powiedział dziennikarzom cytowany przez "WSJ" przedstawiciel Departamentu Stanu USA Brian Hook w odpowiedzi na pytanie o plany Indii oraz Turcji dotyczące dalszego zakupu irańskiej ropy. Odmówił odpowiedzi, czy podmioty gospodarcze w tych krajach będą karane za import tego surowca mimo nałożonych sankcji.
Hook podkreślił, że sankcje wymierzone w irański sektor motoryzacyjny i eksport kluczowych metali wejdą ponownie w życie 6 sierpnia, podczas gdy sankcje na sektor naftowy zaczną obowiązywać 4 listopada br. Dodał, że Stany Zjednoczone chcą ostatecznie zredukować do zera przychody Iranu z eksportu ropy naftowej.
Przedstawiciel Departamentu Stanu zaznaczył, że Stany Zjednoczone współpracują z krajami europejskimi i azjatyckimi w celu uzgodnienia dalszych działań. Poinformował, że ostatnie konsultacje odbywały się z Francją, Niemcami oraz Wielką Brytanią. Odmówił jednak udzielenia odpowiedzi, które kraje oraz przedsiębiorstwa są brane pod uwagę przy wyłączeniu z sankcji lub złożyły wniosek o ich złagodzenie.
"Pracujemy nad zminimalizowaniem zakłóceń na rynku światowym" - powiedział Hook. Jak dodał, Stany Zjednoczone stoją na stanowisku, że istnieją wystarczające moce produkcyjne, aby zastąpić irańską ropę naftową surowcem np. z Wenezueli.
Jak zauważa "WSJ", analitycy twierdzą, że nawet jeśli Arabia Saudyjska i inni ważni producenci ropy zwiększą produkcję, może zabraknąć mocy produkcyjnej, aby szybko nadrobić przerwy w dostawach tego surowca. "Rosnące koszty paliwa już teraz szkodzą konsumentom i przedsiębiorstwom, a prezydent Trump powiedział, że ceny ropy są zbyt wysokie" - odnotowuje "WSJ".
8 maja Trump podjął decyzję o wycofaniu się USA z umowy nuklearnej z Iranem i ponownym wprowadzeniu wszystkich sankcji nałożonych na ten kraj, które obowiązywały przed zawarciem umowy. Część sankcji ma wejść ponownie w życie po upływie 90-dniowego okresu przejściowego, tj. 6 sierpnia, a część po 180 dniach, czyli 4 listopada.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych