pc
Wiceszef Komisji Europejskiej ds. unii energetycznej Marosz Szefczovicz jedzie w tym tygodniu do Moskwy, żeby rozmawiać z władzami Rosji o tranzycie gazu do UE po 2019 r., gdy mają wygasnąć kontrakty na przesył przez Ukrainę.
"Mogę potwierdzić, że wiceprzewodniczący uda się jutro do Moskwy, żeby rozmawiać o tranzycie gazu po 2019 r." - powiedziała na wtorkowej konferencji prasowej w Brukseli rzeczniczka KE Anca Paduraru.
Szefczovicz ma zaplanowane na czwartek spotkanie z ministrem ds. energetyki Rosji Aleksandrem Nowakiem, wicepremierem i ministrem finansów Antonem Siłuanowem, a także przedstawicielami tamtejszego biznesu.
Według nieoficjalnych informacji Komisja chce zapobiec ewentualnemu kryzysowi i zabezpieczyć dostawy do krajów unijnych po 31 grudnia 2019 r. Z końcem tego roku wygasają umowy Rosji z Ukrainą w sprawie tranzytu gazu.
Choć Moskwa sygnalizuje, że chciałaby zaprzestać przesyłać surowiec do Europy Środkowej przez Ukrainę, z którą jest skonfliktowana, planowane alternatywne trasy mogą nie być gotowe, by do tego doszło.
Rosyjski koncern Gazprom pierwotnie zapowiadał, że wraz z uruchomieniem w 2019 roku Nord Stream 2 zaprzestanie przesyłu gazu przez Ukrainę, ale nie zanosi się, by nitka ta była do tego czasu ukończona.
Dla Ukrainy zaprzestanie tranzytu przez jej terytorium byłoby niekorzystne zarówno z powodów dotyczących bezpieczeństwa, jak i ekonomicznych. Rosja pozbawiłaby w ten sposób Kijów środków z opłat za tranzyt, umożliwiając sobie dodatkowo całkowicie odcięcie tego kraju od surowca z kierunku wschodniego.
Szefczovicz był niedawno w Kijowie na inauguracji nowego prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego. Przy tej okazji również poruszał temat dostaw gazu. Brukseli zależy na doprowadzeniu do trójstronnych unijno-rosyjsko-ukraińskich rozmów.
Ostatni raz tego typu spotkanie odbyło się w styczniu, ale nie przyniosło postępów w negocjacjach. Rozmowy komplikuje nie tylko sytuacja polityczna, ale też konflikt między ukraińskim Naftohazem i Gazpromem.
Ukraińska spółka zapowiadała, że jeśli po powstaniu gazociągu Nord Stream 2 Rosjanie przestaną transportować gaz przez Ukrainę, będzie domagała się od Gazpromu przed Trybunałem Arbitrażowym w Sztokholmie 12 mld euro odszkodowania za utracone wpływy z tranzytu.
Szef Naftohazu Andrij Kobolew ostrzegał na początku roku, że przedłużając negocjacje na temat tranzytu przez Ukrainę, Moskwa może powtórzyć kryzys z 2009 r., gdy na prawie dwa tygodnie wstrzymano dostawy gazu do Europy Zachodniej.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
3
Podatki marynarskie: Nowy/Polski Ład, a marynarze
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych