• <

Szymański dla DGP: całej Unii grozi wielomiesięczny i bardzo nerwowy klincz w sprawie budżetu

ew

07.06.2018 08:40 Źródło: PAP
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Szymański dla DGP: całej Unii grozi wielomiesięczny i bardzo nerwowy klincz w sprawie budżetu

Partnerzy portalu

Szymański dla DGP: całej Unii grozi wielomiesięczny i bardzo nerwowy klincz w sprawie budżetu - GospodarkaMorska.pl

Całej Unii Europejskiej grozi wielomiesięczny i bardzo nerwowy klincz w sprawie budżetu - ocenił w czwartek w wiceszef MSZ ds. europejskich Konrad Szymański. Podkreślił, że wiele państw jest niezadowolonych z projektu KE, więc z całą pewnością będzie on zmieniony.

Komisja Europejska przedstawiła w zeszły wtorek nowy projekt podziału środków na politykę spójności w budżecie UE. Zgodnie z propozycją przedstawioną przez KE Polska ma otrzymać w nowym wieloletnim budżecie 64 mld euro z funduszy spójności - o 19,5 mld euro mniej niż obecnie. W piątek z kolei KE zaproponowała nowy, zmniejszony budżet dla Wspólnej Polityki Rolnej (WPR). W jego ramach Polska miałaby otrzymać ok. 1 proc mniej na dopłaty bezpośrednie dla rolników i ok. 25 proc. mniej na fundusz rozwoju obszarów wiejskich.

Wiceszef MSZ mówił w wywiadzie dla Dziennika Gazety prawnej, że państw niezadowolonych z projektu Komisji jest sporo, zarówno w naszym regionie, jak i na południu Europy, więc - jak ocenił - z całą pewnością budżet będzie zmieniony.

Szymański ocenił, że nie tyle Polsce, co całej Unii grozi wielomiesięczny i bardzo nerwowy klincz w sprawie budżetu. "Tradycyjna mapa interesów pozostaje bez zmian, ale stanowiska najbardziej aktywnych graczy są znacznie mocniej zarysowane niż do tej pory" - mówił.

Pytany, czy jego zdaniem projekt budżetu jest zły, Szymański stwierdził, że Komisja próbuje wpasować się w nową mapę polityczną UE, ale robi to niezręcznie. "Budżetu nie da się przyjąć kosztem interesów jednej części Europy. Takie niezrównoważone propozycje muszą spotkać się z oporem. W tym sensie jest to stracona szansa na dobre rozpoczęcie negocjacji" - ocenił polityk.

Jego zdaniem, paradoksem jest, że w debacie budżetowej nagradzane są państwa, mające "chroniczne problemy z reformami strukturalnymi". "Polska ma ten komfort, że występuje w szerokim gronie krajów zgłaszających podobne postulaty. Jestem zupełnie spokojny, że doprowadzimy do korekty budżetu" - oświadczył.

Polityk był również pytany o to, czy Komisja nie nagradza państw, które nie są kłopotliwe politycznie. W tym kontekście przypomniano, że Polska pozostaje w sporze z KE o praworządność. Według Szymańskiego, próba przenoszenia politycznych napięć na budżet jest "samobójstwem". "To by oznaczało, że KE działa nie na rzecz integracji, ale zgodnie z interesami jednej czy drugiej grupy politycznej. Byłoby to poważne oskarżenie Komisji o działanie na polityczne zamówienie" - mówił.

Pytany, czy to polski rząd nie popełnił błędu fundując sobie poważny konflikt z KE w przeddzień negocjacji budżetowych, wiceszef MSZ ocenił, że to Komisja wybrała taki model reagowania na decyzje polskiego parlamentu. "Jesteśmy gotowi do rzeczowego dialogu na temat obaw związanych z reformą wymiaru sprawiedliwości, ale równie silnie będziemy bronili suwerennego prawa Sejmu do kształtowania polskiego prawa" - podkreślił.

W ocenie Szymańskiego, jeśli to praworządność była powodem cięć, to nie dotyczyłyby one Estonii, Litwy, Czech, Hiszpanii, czy Portugalii. "To fałszywa teza" - stwierdził.

Szymański zaznaczył, że większość parlamentarna w Polsce, by usunąć wątpliwości KE dot. wymiaru sprawiedliwości w naszym kraju, dokonała korekt ponad 20 różnych obszarach reform - dokonanych w taki sposób, by istota reformy nie została naruszona. Jak dodał, o to, dlaczego wciąż trwa spór pomiędzy Warszawą a Brukselą, należy pytać Komisję. "Teraz czas na ruch po stronie KE" - ocenił.

Wiceszef MSZ zaznaczył, że z punktu widzenia rządu, zakończeniem sporu byłoby wycofanie wniosku o art. 7 przez Komisję z Rady. "Oczekujemy też większego zaufania do Polski" - dodał.

"Na pewno bez nas nie da się przyjąć tego budżetu. Jedyna szkoda, jaka może się wydarzyć, to szkoda polityczna całej UE w postaci nadmiernego opóźnienia przyjęcia kompromisu w tej sprawie. Nasze interesy budżetowe są chronione dobrze. Poważnym problemem jest zdolność do kompromisu całej UE" - mówił.

Szymański, pytany, czy rząd jest w kontakcie ws. budżetu z przewodniczącym Rady Europejskiej Donaldem Tuskiem zaznaczył, że nie ma tu "nadzwyczajnej relacji". "Krajowe emocje polityczne przewodniczącego nie pomagają w budowaniu nadzwyczajnego zaufania. Z drugiej strony to nie szef RE jest kluczowym podmiotem w Radzie, są nim państwa i to z nimi głównie się kontaktujemy" - oświadczył.

Zdaniem Szymańskiego, Tusk "w normalnych warunkach" byłby atutem, z którego można skorzystać w kwestiach budżetowych. "Ale w tym przypadku nie wiem. In bliżej końca kadencji tym bardziej nie wiem, jakie są polityczne emocje i intencje Donalda Tuska. W interesie jego partii jest nasza porażka. To wisi nad nami" - mówił.

"Rolą przewodniczącego RE jest formowanie kompromisu w Radzie i chcielibyśmy, by się z tego jak najlepiej wywiązywał. To wystarczy" - dodał.

Partnerzy portalu

KONFERENCJA_PRAWA_MORSKIEGO_UG_2024
legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.