pc
Sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odrzuciła w czwartek poprawkę mówiącą o zwiększeniu długości jachtów, których nie trzeba by rejestrować.
Komisja rozpatrzyła poprawki zgłoszonych w czasie drugiego czytania do rządowego projektu ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 metrów.
Posłowie odrzucili poprawkę dot. punktu mówiącego o obowiązku rejestracji jachtów i jednostek pływających używanych do amatorskiego połowu ryb o długości co najmniej 7,5 metra. Poprawka zakładała, żeby zastąpić 7,5 metra 12 metrami.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk powiedział, że wypuszczenie w morze jachtów o długości 12 metrów, które są już dużymi jednostkami, bez żadnej rejestracji jest niebezpieczne i przez to nie można zaakceptować poprawki.
Posłowie przyjęli natomiast poprawkę dot. artykułu 7 ust.1, która mówi o skreśleniu frazy "i pozwalać na jednoznaczną identyfikację". Według posłów komisji, jednoznaczną identyfikację zapewnia numer rejestracyjny oraz numer vin, ponadto jachty morskie wyposażone są w urządzenia radiowe posiadające numer MMSI, który pozwala zidentyfikować jednostkę i wszystkie informacje o niej niezbędne do celów ratowniczych.
Obecnie rejestry jednostek są prowadzone przez kilka podmiotów, w tym Polski Związek Żeglarski, Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego, a także starostów, izby morskie i urzędy morskie, a same przepisy są skomplikowane - podali autorzy przepisów. Według nich regulacje dot. obowiązku rejestracji, procedur, wymaganych dokumentów i opłat są w każdym przypadku różne.
Projekt przewiduje znaczne uproszczenia przepisów, odbiurokratyzowanie procedur i zharmonizowanie wymogów dla jednostek morskich i śródlądowych - podkreśla Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projektowane przepisy mówią, że wnioski o rejestrację jednostki i informację w razie aktualizacji danych będzie można składać za pośrednictwem e-Puap (Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej). Sama rejestracja jednostki pływającej będzie odbywać się w starostwach; taki wniosek będzie można złożyć u dowolnie wybranego starosty.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych