pc
Sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odrzuciła w czwartek poprawkę mówiącą o zwiększeniu długości jachtów, których nie trzeba by rejestrować.
Komisja rozpatrzyła poprawki zgłoszonych w czasie drugiego czytania do rządowego projektu ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 metrów.
Posłowie odrzucili poprawkę dot. punktu mówiącego o obowiązku rejestracji jachtów i jednostek pływających używanych do amatorskiego połowu ryb o długości co najmniej 7,5 metra. Poprawka zakładała, żeby zastąpić 7,5 metra 12 metrami.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk powiedział, że wypuszczenie w morze jachtów o długości 12 metrów, które są już dużymi jednostkami, bez żadnej rejestracji jest niebezpieczne i przez to nie można zaakceptować poprawki.
Posłowie przyjęli natomiast poprawkę dot. artykułu 7 ust.1, która mówi o skreśleniu frazy "i pozwalać na jednoznaczną identyfikację". Według posłów komisji, jednoznaczną identyfikację zapewnia numer rejestracyjny oraz numer vin, ponadto jachty morskie wyposażone są w urządzenia radiowe posiadające numer MMSI, który pozwala zidentyfikować jednostkę i wszystkie informacje o niej niezbędne do celów ratowniczych.
Obecnie rejestry jednostek są prowadzone przez kilka podmiotów, w tym Polski Związek Żeglarski, Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego, a także starostów, izby morskie i urzędy morskie, a same przepisy są skomplikowane - podali autorzy przepisów. Według nich regulacje dot. obowiązku rejestracji, procedur, wymaganych dokumentów i opłat są w każdym przypadku różne.
Projekt przewiduje znaczne uproszczenia przepisów, odbiurokratyzowanie procedur i zharmonizowanie wymogów dla jednostek morskich i śródlądowych - podkreśla Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projektowane przepisy mówią, że wnioski o rejestrację jednostki i informację w razie aktualizacji danych będzie można składać za pośrednictwem e-Puap (Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej). Sama rejestracja jednostki pływającej będzie odbywać się w starostwach; taki wniosek będzie można złożyć u dowolnie wybranego starosty.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi