pc
Sąd Wyższy dla wschodniej Danii z siedzibą w Kopenhadze utrzymał w poniedziałek w mocy wyrok dożywocia dla duńskiego wynalazcy i konstruktora okrętów podwodnych Petera Madsena za zamordowanie na swej łodzi w sierpniu 2017 roku szwedzkiej dziennikarki Kim Wall.
W Danii dożywocie oznacza praktycznie około 15 lat więzienia. Po 12 latach skazany może starać się o przyznanie "kary ograniczonego więzienia".
47-letni Madsen, którego sąd niższej instancji w kwietniu br. uznał za winnego morderstwa i przestępstwa na tle seksualnym oraz zbezczeszczenia zwłok 30-letniej Wall, odwołał się od wyroku dożywocia. W trakcie procesu zaprzeczył, jakoby zamordował dziennikarkę, przyznając się jednocześnie do poćwiartowania jej ciała, a następnie wyrzucenia szczątków do morza.
Oskarżony tłumaczył, że na pokładzie jego łodzi podwodnej doszło do wypadku i że to w jego wyniku Wall zmarła. Pierwotnie, podczas przesłuchania, utrzymywał, że kobieta uderzyła się głową o właz, później zaś stwierdził, że mogła zatruć się tlenkiem węgla.
Według prokuratura Kristiana Kirka zabójstwo dziennikarki było zaplanowane, a morderca "czekał na swą ofiarę". Na pokładzie łodzi znajdowały się ostre narzędzia - śrubokręt oraz piła - które posłużyły do rozczłonkowania ciała. Na kilka dni przed zdarzeniem Madsen pytał inne kobiety, czy zechciałyby wybrać się z nim na wycieczkę jego łodzią podwodną.
Kirk ujawnił, że w komputerze Madsena znaleziono nagrania przedstawiające torturowanie i zabijanie kobiet. Nie było wśród nich nagrań scen zabójstwa Wall.
Sąd Wyższy umotywował swój wyrok "szczególnie brutalnym" charakterem zbrodni i "okolicznościami obciążającymi".
Obrończyni Madsena Betina Hald Engmark zapowiedziała rozważenie złożenia apelacji od wyroku do ostatniej instancji - Sądu Najwyższego. Wcześniej argumentowała, że jej klient "nie ma przeszłości kryminalnej i został skazany za jedno morderstwo".
W swym ostatnim słowie Madsen przeprosił obecnych na sali sądowej rodziców swej ofiary.
Wall była szwedzką dziennikarką i przygotowywała reportaż o Madsenie. 10 sierpnia weszła na pokład jego łodzi Nautilus w kopenhaskim porcie. Wówczas widziano ją po raz ostatni; przyczyna jej śmierci nie jest znana.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
3
Podatki marynarskie: Nowy/Polski Ład, a marynarze
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych