pc
Rosyjski koncern Gazprom zwrócił się do sądu apelacyjnego w Szwecji z pozwem o częściowe anulowanie ostatecznej decyzji, jaką sąd arbitrażowy w Sztokholmie wydał w sprawie sporu pomiędzy Gazpromem a ukraińskim Naftohazem dotyczącego dostaw gazu.
Gazprom podał, iż do sądu apelacyjnego na terenie okręgu Svea zwrócił się w środę.
Koncern oświadczył w komunikacie, że ostateczna decyzja sądu arbitrażowego podjęta została na podobnych podstawach jak wcześniejsza decyzja wstępna. Z tego powodu Gazprom w złożonej w środę apelacji opiera się na takich samych ocenach jak w apelacji wcześniejszej - tj. argumentuje, iż sędziowie sądu arbitrażowego przekroczyli swoje pełnomocnictwa i dopuścili się poważnych błędów proceduralnych.
Z pozwem o anulowanie wstępnej decyzji sądu arbitrażowego Gazprom wystąpił w listopadzie zeszłego roku. Zwracał się wtedy o częściowe anulowanie decyzji arbitrażu.
Wstępną decyzję w sprawie sporu Gazpromu z Naftohazem, dotyczącego kontraktu na dostawy gazu dla Ukrainy, sąd arbitrażowy w Sztokholmie podjął wiosną zeszłego roku. Tekst decyzji nie został opublikowany, ale strona ukraińska informowała, że sąd anulował warunek "take or pay", który oznacza konieczność zapłaty nawet bez odbioru surowca. Sąd anulował także zakaz reeksportu gazu.
Pod koniec grudnia zeszłego roku sąd arbitrażowy wydał decyzję ostateczną. W niej odrzucił w pełni roszczenia Gazpromu dotyczące zasady "take or pay", na łączną sumę 56 mld USD, za okres 2009-17. Jednocześnie zobowiązał Naftohaz do wypłacenia rosyjskiemu koncernowi 2 mld dolarów zadłużenia za dostawy gazu i zobowiązał ukraińską spółkę do odbierania od nowego roku 5 mld metrów sześciennych surowca rocznie.
W połowie 2014 roku Naftohaz złożył w sądzie arbitrażowym w Sztokholmie pozew w sprawie ustalenia sprawiedliwej ceny gazu dostarczanego Ukrainie przez Rosję. W odpowiedzi Gazprom złożył pozew przeciwko ukraińskiemu koncernowi, dotyczący zadłużenia za dostarczony surowiec. Sztokholmski sąd połączył obie skargi w jedną sprawę.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych