ew
Fuzja PKN Orlen i Lotosu nie niesie ryzyk dla polskiego konsumenta, nie będzie monopolu na rynku, bo europejski rynek jest otwarty - powiedział we wtorek prezes Orlenu Daniel Obajtek. Jego zdaniem, fuzja niesie korzyści dla całej gospodarki.
Jak mówił we wtorek w Krynicy dziennikarzom Obajtek, rynek finansowy przyjął projekt fuzji z zadowoleniem, a straszenie klientów domniemanym powstaniem monopolu nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. „Jeśli połączymy różne procesy, to wręcz zmniejszymy koszty zakupu ropy i logistyki. Dziś Orlen i Lotos tracą masę pieniędzy na równoległą logistykę. To opłaci się całej gospodarce i konsumentowi. Logistyka to duże wyzwanie” - ocenił prezes Orlenu.
Jak mówił, w innych krajach UE koncerny naftowe połączyły się wewnątrz krajów i dzięki temu mogą konkurować na rynkach innych państw europejskich. Na Węgrzech MOL zintegrował dziewięć spółek branży naftowo-gazowej, a jeśli chodzi o produkcję paliw w Czechach to Orlen już teraz jest monopolistą - wskazywał Obajtek. „Rynki europejskie są otwarte, nie możemy na nich szachować cenami” - dodał.
W jego ocenie, ważnym kierunkiem rozwoju jest petrochemia, a połączone rafinerie obu spółek będą mogły dostarczać wkład dla przemysłu petrochemicznego. „Powinniśmy coraz bardziej rozwijać ten przemysł, aby z pozycji importera stać się eksporterem” - stwierdził Obajtek.
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku