pc
Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka w liście do MSZ Włoch skrytykowało projekt nowego dekretu resortu spraw wewnętrznych zaostrzającego walkę z migracją. W reakcji szef MSW Matteo Salvini wezwał urząd, by zajął się Wenezuelą.
Włoskie media przytaczają w niedzielę treść 11-stronicowego listu, jaki wystosowała do władz w Rzymie szefowa biura ds. procedur specjalnych w Biurze Wysokiego Komisarza (UNHCHR) Beatriz Balbin. Wyraziła w nim poważne zaniepokojenie przepisem zawartym w opracowanego przez MSW projekcie dekretu w sprawie bezpieczeństwa, zezwalającym na wymierzanie załogom statków ratujących migrantów na morzu kary w wysokości 50 tysięcy euro. Drugi zapis mówi o możliwości skonfiskowania jednostki.
Projekt ten "wystawia na ryzyko prawa człowieka, dotyczące migrantów i azylantów", "podsyca klimat wrogości i ksenofobii", "narusza międzynarodowe konwencje", "kryminalizuje operacje ratunkowe prowadzone przez organizacje pozarządowe" - oceniono w liście do szefa włoskiej dyplomacji Enzo Moavero Milanesiego.
Urząd Narodów Zjednoczonych zaapelował do rządu Włoch o nieprzyjmowanie dekretu. Ma on być przedmiotem obrad Rady Ministrów w poniedziałek.
"To bardzo poważne, bezprecedensowe zastrzeżenia" - podkreślił dziennik "La Repubblica".
"Niech ONZ poświęci swą energię na kryzys humanitarny w Wenezueli zamiast prowadzić kampanię wyborczą we Włoszech" - odpowiedział Salvini, który jest wicepremierem, ministrem spraw wewnętrznych i liderem współrządzącej w kraju prawicowej partii Liga.
Przywódca drugiego koalicyjnego ugrupowania, Ruchu Pięciu Gwiazd, wicepremier Luigi Di Maio oświadczył zaś, odnosząc się do stanowiska urzędu komisarza ONZ: "Mówią o rozporządzeniu, które nie tylko nie zostało zaaprobowane, ale nawet nie było przedyskutowane". "To krytyka prewencyjna" - ocenił.
Sporowi na tym tle towarzyszy kryzys wokół kolejnego statku organizacji pozarządowej z uratowanymi na morzu 47 migrantami, który stoi niedaleko brzegów wyspy Lampedusa. Salvini powtarza, że jednostka Sea Watch nie otrzyma zgody na wpłynięcie do tego portu.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych