pc
W wyniku działań kontrolnych - podejmowanych przez CBA kontroli planowych oraz doraźnych -ujawniono największa od lat wysokość szkód w mieniu Skarbu Państwa - 806 mld zł - wynika z informacji rocznej CBA za 2017 r. przekazanej do parlamentu.
"W 2017 r. w toku prowadzonych kontroli oraz czynności analityczno-informacyjnych ujawniono szkodę w mieniu Skarbu Państwa lub narażenie na taką szkodę w wysokości 806 mln zł" - zapisano w raporcie. CBA przypomniało, że te kwoty w poprzednich latach wyniosły 340 mln zł w 2016 r i 139 mln zł w 2015.
Oprócz informacji o znanych z mediów przykładach kontroli m.in. wszystkich urzędów marszałkowskich i decyzji własnych o wykorzystaniu unijnych dotacji w raporcie znalazła się wzmianka o kontroli w PKN Orlen.
W jej wyniku stwierdzono m.in. przypadki dokonywania płatności za zlecane usługi mimo braku dowodów potwierdzających ich wykonanie.
"Koszty poniesione w związku z realizacją tych umów to ponad 1 mln 170 tys. zł. Stwierdzono także prawie 530 tys. zł nieuzasadnionych kosztów związanych z organizacją festiwalu motoryzacyjnego +Verva Street Racing - Dakar na Stadionie Narodowym+ w 2014 r." - podano w raporcie.
Dodatkowo 3 mln zł PKN Orlen nie wyegzekwował od organizatorów imprezy za sprzedaż biletów - wynika z ustaleń kontroli. Na jej podstawie skierowano do prokuratury jedno z zawiadomień o popełnieniu przestępstwa złego rozporządzenia mieniem i możliwości wyrządzenia znacznej szkody majątkowej koncernowi przez osoby zarządzające spółką.
Obok kontroli CBA prowadziło też analizy przedkontrolne, m.in. badanie procedur wyboru firmy prowadzącej dla PKP szkolenia antyterrorystyczne przed Światowymi Dniami Młodzieży. Raport przypomina, że analiza wykazała, iż stworzono wówczas fikcyjną potrzebę przeprowadzenia szkoleń antyterrorystycznych, zlecenie przekazano nieistniejącej firmie - która dopiero powstawała.
W analizach przedkontrolnych badano też m.in. zgodność z prawem zamówień publicznych udzielanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego w latach 2014-15, czy dofinansowanie ze środków UE wybranych beneficjentów z programu Innowacyjna Gospodarka.
CBA prowadziło w zeszłym roku 161 kontroli - w tym 27 kontroli planowych i 134 doraźne. w 83 przypadkach sprawdzano zasadność decyzji m.in. 37 dotyczyło zamówień publicznych, 22 wsparcia finansowego, a 17 - rozporządzania mieniem państwowym lub komunalnym.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych