pc
Rolą czempionów, poza budowaniem polskiej marki, jest przede wszystkim udział w realizacji strategicznych projektów inwestycyjnych i skuteczna konkurencja na globalnych rynkach - powiedziała w poniedziałek minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz.
Szefowa resortu MPiT uczestniczyła w poniedziałek w prezentacji raportu opracowanego przez Politykę Insight "Czempioni narodowi. Jakich potrzebuje Polska".
Minister Emilewicz podkreśliła, że resort wspiera przekształcanie się małych firm w średnie, a tych średnich w duże. Dodała, że rządowi zależy, by liczba czempionów rosła, gdyż to przede wszystkim duże podmioty stać na kosztowe wydatki na badania i rozwój, które prowadzą do innowacyjności.
Dlatego tak bardzo zależy nam, jak mówiła, by pozycja czempionów się ugruntowała jeszcze bardziej - nie tylko na naszym lokalnym rynku, ale aby byli w stanie się rozwijać i "sięgać dalej".
"Rolą czempionów - poza budowaniem dobrej polskiej marki - jest przede wszystkim (...) udział w realizacji strategicznych projektów inwestycyjnych i skuteczna konkurencja na globalnych rynkach" - zaznaczyła.
Jak wskazała Emilewicz, tylko wtedy, "gdy połączymy siły pieniądza publicznego z prywatnym, możemy liczyć na to, że nowe technologie zostaną w Polsce wypracowane". "Tylko dzięki temu będziemy mogli liczyć na skuteczną ekspansję na rynkach zagranicznych. Taką ekspansję, która nie opiera się na niskich kosztach płacy w Polsce, ale na atrakcyjności produktów i usług, które tutaj zostaną wypracowane" - zaznaczyła.
Minister podkreśliła, że od narodowych czempionów należy oczekiwać szybkiego, zrównoważonego i odpowiedzialnego wzrostu.
Obecny na poniedziałkowej prezentacji prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Tomasz Pisula mówił, że lubimy czempiony, bo płacą podatki i zatrudniają polskich obywateli. "Dają poczucie dumy narodowej" - zaznaczył. Dodał, że "nasi czempioni są czempionami na naszą skalę, a na skalę globalną są dopiero początkującymi".
Pierwszą dziesiątkę rankingu czempionów narodowych Polityki Insight otwiera KGHM, na kolejnych miejscach sklasyfikowano: PKN Orlen, PGNiG, Ciech, Synthos, Polpharma, Asseco Poland, Comarch, Grupa Azoty, Boryszew.
Grupa kapitałowa KGHM Polska Miedź "uzyskała 88 ze 100 punktów i nieznacznie wyprzedziła Polski Koncern Naftowy Orlen z wynikiem 86 pkt." - napisano w raporcie. Trzecią pozycję zajęło Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo z 68 pkt.
„NIE” dla ochrony polskiej morskiej energetyki wiatrowej
O finansach na VI Forum Wizji Rozwoju
Afera w Finlandii. Inżynier skopiował plany największego wycieczkowca świata
Program "Opłaty Krajowej" powodem sporu między Polskim Związkiem Wędkarskim a Wodami Polskimi
30 lat Agencji Rozwoju Pomorza. Przybliżanie światowych rynków pomorskim przedsiębiorcom
Konosament – wybrane zagadnienia praktyczne