Miliard złotych przeznaczy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu “Szybka ścieżka” dla dużych przedsiębiorców. Najbardziej innowacyjny projekt może otrzymać jednorazowy grant w wysokości 20 mln euro. “To forma wyrównania szans dla polskich przedsiębiorców" - podkreśla w rozmowie z PAP wicepremier i minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.
W ogłoszonej właśnie edycji „szybkiej ścieżki” firmy spełniające kryteria dużych przedsiębiorstw mogą ubiegać się o dofinansowanie na realizację projektów, które obejmują badania przemysłowe oraz prace rozwojowe. Przedsiębiorcy z województwa mazowieckiego powalczą o łączną pulę 100 mln zł, a ci spoza niego - o 900 mln zł.
Wnioski można składać od 1 czerwca do końca roku.
"To będzie rzeczywiście ścieżka, jak na takie projekty, szybka. Jej rozstrzygnięcia będą zapadać w czasie nie dłuższym niż 90 dni" - zapewnia Gowin.
W tym programie maksymalne jednorazowe wsparcie może wynieść nawet 20 milionów euro (jeżeli ponad połowa całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu jest ponoszona na badania przemysłowe) lub 15 mln euro (jeżeli ponad połowa całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu zostanie przeznaczona na prace rozwojowe). "Jeżeli koncerny międzynarodowe dysponują pomocą publiczną, to polskie firmy byłyby skazane na porażkę, gdyby takiej pomocy były pozbawione. Dlatego dla mnie jako zdeklarowanego wolnorynkowca te konkursy są dla polskich przedsiębiorców formą wyrównania szans" - podkreśla wicepremier.
Z kolei Daniel Maksym z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju podkreśla, że w tym programie praktycznie drugie tyle przedsiębiorcy dokładają z własnych środków.
"Mówimy więc o sytuacji - gdyby cała alokacja została wykorzystana - o 2 miliardach złotych, które pracowałyby w systemie, w polskiej gospodarce nad nowymi technologiami" - dopowiada Maksym.
NCBR przypomina, że zgłaszane do konkursu projekty muszą być innowacyjne. "Wyobrażam sobie, że w szufladach polskich naukowców i działów badawczo-naukowych na pewno są projekty, które zostały odsunięte w czasie lub których realizacja została odłożona z powodów ekonomicznych. Może się okazać tak, że została wymyślona technologia lub jej zręby, których wdrożenie jeszcze w tej chwili jest nieopłacalne, nie ma rynku na tę technologię. NCBR przez takie wsparcie pomaga wykreować produkt i rynek” - wskazuje Maksym.
Oceny zgłoszeń w zakresie naukowo-technologicznym i gospodarczo-biznesowym dokonuje grupa ekspertów. Wnioskodawca będzie musiał obronić swój pomysł, konfrontując go w bezpośredniej rozmowie ze specjalistami. Projekt powinien obejmować badania przemysłowe i prace rozwojowe lub wyłącznie prace rozwojowe oraz dotyczyć innowacji produktowej bądź procesowej. Ocenie podlega również zespół badawczy oraz zasoby techniczne wnioskodawcy, które muszą zapewnić prawidłową realizację zaplanowanych zadań. Ponadto projekt musi wpisywać się w Krajową Inteligentną Specjalizację. Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia dofinansowanego w ramach konkursu wynosi 12 mln zł.
Nabór wniosków potrwa od 1 czerwca 2016 do 30 grudnia 2016 r. i będzie miał charakter etapowy. Etap konkursu obejmuje nabór wniosków o dofinansowanie w danym miesiącu kalendarzowym, ich ocenę formalną i merytoryczną oraz opublikowanie list projektów rekomendowanych i nierekomendowanych do dofinansowania.(PAP)
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych