pc
Niemiecki kapitan statku ratującego migrantów został we wtorek ukarany przez sąd na Malcie grzywną w wysokości 10 tys. euro za wpłynięcie 11 miesięcy temu na maltańskie wody terytorialne jednostką bez odpowiedniej rejestracji.
Statek MV Lifeline został zajęty przez maltańskie władze transportowe w czerwcu 2018 roku, gdy z jego pokładu zeszło na Maltę 234 migrantów uratowanych u wybrzeży Libii. Kapitan Claus-Peter Reisch został następnie oskarżony o dowodzenie statkiem, który nie był zarejestrowany do operacji ratunkowych.
Maltański sędzia odrzucił żądanie prokuratury, która domagała się konfiskaty statku MV Lifeline. Sędzia Joseph Mifsud wskazał, że jednostka ta należy do niemieckiej organizacji charytatywnej Mission Lifeline, a nie do Reischa.
Sąd zalecił, by grzywnę zasądzoną od Reischa rozdzielić między organizacje charytatywne pomagające migrantom.
Reuters zwraca uwagę, że Malta, podobnie jak Włochy, wielokrotnie zamykała w ostatnim roku swe porty dla statków, które brały na pokład migrantów u wybrzeży Libii. Oba te kraje zarzucają organizacjom pozarządowym pomoc w przemycie ludzi.
Po uratowaniu migrantów u wybrzeży Libii 22 czerwca 2018 roku statek MV Lifeline przez prawie tydzień nie mógł uzyskać zgody na zawinięcie do jakiegokolwiek portu. Ostatecznie zgodę wydała Valletta, ale dopiero po uzgodnieniu przez grupę państw europejskich, że przyjmą migrantów ze statku. Władze maltańskie zarzuciły organizacji Mission Lifeline, że jej statek nie był odpowiednio zarejestrowany oraz że jego kapitan zignorował polecenie włoskich władz, by ratowanie uchodźców pozostawić libijskiej straży przybrzeżnej.
Proces Reischa rozpoczął się w lipcu ubiegłego roku. Kapitan, zatrzymany po zawinięciu na Maltę, został zwolniony za kaucją w wysokości 10 tys. euro, ale zabroniono mu opuszczenia Malty.
Mission Lifeline podkreśliła po ogłoszeniu wyroku w sprawie Reischa, że jest to pierwszy w Unii Europejskiej przypadek ukarania kogoś w związku z ratowaniem migrantów na morzu. Rzecznik tej organizacji zapowiedział apelację. Uznał, że maltański sąd wydał "wyrok polityczny, nie mający nic wspólnego z prawem".
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych