pc
Zawarcie kontraktu na dostawy gazu LNG ze Stanów Zjednoczonych to z punktu widzenia naszego bezpieczeństwa energetycznego, przede wszystkim bezpieczeństwa rynku gazu ziemnego, bardzo dobra informacja – poinformował PAP dr Marcin Sienkiewicz z Instytutu Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Wrocławskiego.
– Można mieć nadzieję, że to jest początek współpracy w tym zakresie pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi i amerykańskimi firmami – powiedział PAP Sienkiewicz.
– Gdyby to się rozwinęło, to oznacza, że byśmy wykorzystali pewną koniunkturę, która rozwija się na światowych rynkach gazu, związaną z rozwojem potencjału eksportowego Stanów Zjednoczonych i pewną nadwyżką gazu, która jest w tej chwili na rynku amerykańskim, oraz dążeniem strony amerykańskiej do tego, żeby stać się dość ważnym graczem na rynkach gazu ziemnego – dodał.
Jego zdaniem, umowa ze Stanami Zjednoczonymi byłaby świadectwem na to, że wykorzystujemy pewne szanse, które w tej chwili pojawiają się na rynkach gazu na świecie.
– W tej umowie trzeba dostrzegać też kontekst ukraiński i kolejną szansę dla Polski, dla polskich dostawców, jeśli chodzi o rynek ukraiński, który jest największym rynkiem gazu w Europie Środkowo-Wschodniej – uważa Sienkiewicz.
Zwrócił uwagę, że rynek ukraiński już od kilkunastu miesięcy nie zaopatruje się, jeżeli chodzi o import, w gaz rosyjski, tylko ściąga surowiec z kierunku zachodniego.
– Gdyby Polska wykorzystała tę możliwość, tę zmianę kierunku i stała się eksporterem gazu na Ukrainę, pośrednikiem, czy reeksporterem, to sprzyjałoby to naszym interesom gospodarczym. Zmieniałoby to naszą rolę z biernego odbiorcy rosyjskiego gazu, którym byliśmy przez kilkadziesiąt lat, do aktywnego gracza na rynku Europy Środkowo-Wschodniej, ale także na rynkach światowych – powiedział.
Jego zdaniem, działania PGNiG dotyczące dywersyfikacji dostaw gazu, to działania w dobrym kierunku i układające się w pewną spójną całość.
Sienkiewicz poinformował, że rozstrzygnięcia biznesowe zadecydują o tym, czy bardziej będzie się opłacało PGNiG robić zakupy spotowe, czy bardziej opłacalny byłby dłuższy kontrakt.
– Na razie tylko jedna firma amerykańska zajmuje się eksportem gazu. Pytanie, czy pojawią się następne. Stany Zjednoczone są na początku drogi, jeśli chodzi o rozwój eksportu gazu, więc to już jest sprawa, którą musi rozstrzygnąć przede wszystkim PGNiG – powiedział.
– Spółka ta musi zapoznać się z sytuacją na rynku amerykańskim z ewolucją ofert, które tam są. Na tym etapie trudno jednoznacznie powiedzieć, czy powinien być to model tylko spotowy, czy jakiś kontrakt kilkunastoletni, a może pewien miks tych form kontraktowania. W każdym razie pojawia się możliwość na elastyczność kontraktową, jeśli chodzi o Polskę, budowanie różnych opcji i tworzenie na tej podstawie ciekawej oferty handlowej dla naszych partnerów z Europy Środkowo-Wschodniej" - dodał.
Zdaniem Sienkiewicza, zawarcie kontraktu na dostawę gazu z USA poprawia naszą pozycję przy negocjowaniu kolejnych umów na dostawy gazu.
– To pokazuje, że jesteśmy zdolni do pozyskiwania partnerów, jesteśmy zdolni do prowadzenia negocjacji, zaczynamy poruszać się na rynkach światowych, że jesteśmy zdolni do pozyskania nowych źródeł, a zatem budowania pewnych alternatyw i że nie jesteśmy przypisani raz na zawsze do jednego dostawcy – podkreślił.
Sienkiewicz zaznaczył, że postępowanie PGNiG jest z biznesowego punktu widzenia i ze strategicznego jak najbardziej słuszne. Jego zdaniem, jest to pierwszy z sygnałów, pierwszy ruch, który świadczy o tym, że zmiany idą w dobrym kierunku.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych