PMK
Ekonomiści ostrzegają, ze Wielka Brytania może stracić wielu partnerów handlowych, jeżeli nie uda im się podpisać porozumienia z Unią Europejską przed wyjściem z tego kraju z unijnych struktur.
Jest to zaprzeczeniem słów premier UK, Theresy May, która stwierdziła w czasie swojej kampanii, że „brak umowy jest lepszy niż zła umowa” w odniesieniu do negocjacji z UE. Według głównego analityka ekonomicznego ADS Group, Jeegara Kakkada, brak umowy jest absolutnie najgorszym rozwiązaniem dla Brytyjczyków.
- Zła transakcja, się satysfakcjonuje w sensie ekonomicznym lub powoduje zwiększenie biurokracji. Ale wciąż zezwala na handel. Bez umowy handlu po prostu nie ma – powiedział Kakkada.
Z kolei ekonomista z firmy Dun & Bradstreet, Markus Kuger, rozpisał 3 potencjalne scenariusze zakończenia negocjacji. Pierwszy z nich, uważany za najbardziej pozytywny dla UK, to „ugodowy rozwód” kraju z UE z zachowaniem dotychczasowych umów handlowych, w szczególności tej o wolnym handlu.
Drugi scenariusz, określany najgorszym z możliwych, to zupełne zerwanie negocjacji i powrócenie do handlu według zasad Światowej Organizacji Handlu (WTO). Najmniej prawdopodobnym jest scenariusz trzeci, czyli zachowanie części umów, bez tej o wolnym handlu (FTA).
Osłabienie relacji handlowych między UK i UE będzie oznaczać także zmniejszenie się ruchu kontenerowego w Wielkiej Brytanii. Tę opinie poparł Patrick Walters z Peel Ports’ Group, grupy stowarzyszającej brytyjskie porty. Walters stwierdził, że Brexit spowodował niepewność na światowych rynkach, które z kolei przełoży się na niższe stawki frachtu za przewóz towarów w kontenerach.
Najbardziej ucierpieć ma na tym Wielka Brytania, której Międzynarodowy Fundusz Walutowy już w tym momencie obniżył prognozę wzrostu gospodarczego. A to zdecydowanie przełoży się na gorsze warunki na rynku transportu morskiego. Dodatkowo istnieje zagrożenie nałożenia ceł przez Unię Europejską na Wielką Brytanię, co może zniechęcić wielu armatorów od zawijania w brytyjskich portach.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych