Biały Dom wydał w środę oficjalne weto wobec ustawy Izby Reprezentantów Stanów Zjednoczonych, która miałaby znieść ponad 40-letni zakaz eksportu ropy naftowej. Ich zdaniem ta legislacja „nie jest obecnie potrzebna”.
Kongres powinien raczej zatrzymać dotowanie koncernów naftowych i zainwestowanie w odnawialne źródła energii – czytamy w oficjalnym oświadczeniu Białego Domu na temat umowy, która będzie poddana głosowaniu dziś (09.10).
Projekt rozpoczął się w maju, gdy Senator USA, Lisa Murkowski, ogłosiła początek prac nad ustawą mającą znieść zakaz eksportu ropy naftowej ze Stanów Zjednoczonych. Ten zakaz obowiązuje już od 40 lat.
- W Ameryce mam obecnie pełno energii. Wciąż spada import ropy, a co za tym idzie jej ceny. Już niedługo zamiast konkurować o jej dostawy, będziemy mogli ją sprzedawać naszym sojusznikom oraz partnerom handlowym – oświadczyła Murkowski.
Senator w szczególności zwróciła uwagę na fakt, że już niedługo mogą zostać zniesione sankcje wobec Iranu. A to będzie oznaczać kolejne milion baryłek ropy na światowym rynku każdego dnia. - Obowiązujący zakaz eksportu ropy naftowej uderza w nas samych. Cierpią przez to amerykańscy producenci, a także nasi obywatele, którzy płacą więcej za paliwa – stwierdziła.
W styczniu podobnym tonem wypowiadał się Ryan Lance, prezes Conoco Phillips, trzeciego największego koncernu energetycznego w USA. - Sytuacja energetyczna Stanów Zjednoczonych jest obecnie dużo lepsza niż 40 lat temu, gdy wprowadzono ten zakaz – przekonywał. - Rząd powinien zauważyć, że żyjemy już w innym świecie, gdzie łatwo o dostawy energii. To jest szansa dla nas na dalszy rozwój, ale by tak się stało, zakaz eksportu musi zostać zniesiony. Inaczej czeka nas zastój – przestrzegał.
W ostatnich latach wielokrotnie pojawiały się ze strony branży oraz ekspertów wnioski o wycofanie się amerykańskiego rządu z zakazu eksportu ropy wprowadzonego w czasie kryzysu naftowego w latach 70. Na razie pozostały one bez odpowiedzi a jedynymi odstępstwami są wydawane od czasu do czasu pozwolenia na eksport na rzecz poszczególnych firm. Powodem jest wiek amerykańskich rafinerii. Niektóre z nich liczą sobie bowiem dekady. Trudno przypuszczać, żeby takie obiekty mogły konkurować z budowanymi przykładowo w Arabii Saudyjskiej. Tamtejszy rząd cały czas wspiera rozwój i prowadzi kolejne inwestycje nie tylko po to, by zwiększyć produkcję samej ropy, ale też produktów z niej tworzonych.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych