• <
PZT_980x120_gif_2020

Wallenius Wilhelmsen testuje zdalnie sterowanego robota do czyszczenia kadłuba

Strona główna Porty, logistyka Wallenius Wilhelmsen testuje zdalnie sterowanego robota do czyszczenia kadłuba
Wallenius Wilhelmsen testuje zdalnie sterowanego robota do czyszczenia kadłuba - GospodarkaMorska.pl

sons/offshore-energy

26.05.2020 Źródło: offshore-energy.biz

Wallenius Wilhelmsen z Oslo wykonał próbę pilotażową zdalnie sterowanego robota proaktywnego Jotun do czyszczenia kadłuba, na pokładzie jednego z nośników RORO.

Jotun Hull Skating Solutions łączy zdalnie sterowanego podwodnego robota Jotun HullSkater, specjalną powłokę przeciwporostową o nazwie SeaQuantum Skate oraz szereg zindywidualizowanych usług, w tym inspekcji, serwisu technicznego i gwarancji poziomu wydajności.

HullSkater to zdalnie sterowany robot, który cały czas pozostaje przy statku. Gdy nie jest używany, zostaje umieszczony w specjalnej obudowie na pokładzie, wędruje wzdłuż statku po magnetycznych kołach, będąc obsługiwanym przez dedykowane centra sterowania Jotun za pośrednictwem połączenia 4G.

Jotun zwrócił się do Wallenius Wilhelmsen z prośbą o przetestowanie systemu na pokładzie jednego ze swoich statków w 2016 r., w ramach starań firmy o znalezienie właściciela, który byłby skłonny przetestować technologię i jej wydajność.

„Znalezienie właścicieli chętnych do pilotażowego przetestowania zdalnie sterowanej jednostki proaktywnego czyszczenia kadłuba nie było łatwe, ale kiedy Jotun skontaktował się z Wallenius Wilhelmsen, znaleźli partnera, który podzielał ich wizję bardziej przyjaznego dla środowiska przemysłu żeglugowego” - poinformował Jotun.

W 2017 roku Wallenius Wilhelmsen dał zespołowi Hull Skating Solutions (HSS) dostęp do Talismana - przewoźnika RoTo o DWT 38500, zbudowanego w 2000 roku.

Zespół projektowy zastosował łaty przeciwporostowe na kadłubie, zainstalował jednostkę na pokładzie i zapewnił szkolenie członków załogi w zakresie konserwacji, rozmieszczenia, wyszukiwania i przechowywania jednostki. Po zanurzeniu jednostka jest zdalnie sterowana.

Geir Fagerheim, Starszy Wiceprezes Marine Operations dla Wallenius Wilhelmsen, przyznał, że niektórzy z Walleniusa Wilhelmsena byli początkowo sceptyczni co do projektu.

„Koncepcja jest całkowicie nowym podejściem do konserwacji kadłuba, dlatego nasz zespół miał wiele pytań” - powiedział.

„Gdy jednak dowiedzieliśmy się, że Jotun opracował prototyp we współpracy z KONGSBERG i szwedzką firmą technologiczną Semcon, pośród innych partnerów, postanowiliśmy wziąć udział”.

„Usuwając szlam i porosty, zanim organizmy zdążą mocno przylgnąć do kadłuba, HSS nie tylko pomaga właścicielom zmniejszyć koszty paliwa i odpowiadające im emisje, ale także pomaga statkom zachować zgodność z coraz surowszymi lokalnymi i globalnymi przepisami mającymi chronić ekosystemy morskie przed inwazją obcych gatunków ”- dodał.

„Możemy obsługiwać jednostki HullSkater na całym świecie z naszego centrum kontroli tutaj, w Norwegii, w dzień i w nocy” - mówi Geir Axel Oftedahl, dyrektor ds. Rozwoju biznesu Jotun (Marine).

„Magnesy o dużej mocy mocują jednostkę do kadłuba, umożliwiając wykonywanie inspekcji pod wodą i proaktywne czyszczenie za pomocą kamer HD i specjalnie zaprojektowanej szczotki, która nie uszkadza powłoki przeciwporostowej ani nie uwalnia biocydów do wody” - wyjaśnił.

„Dowiedzieliśmy się, że w zależności od wielkości naczynia, czyszczenie i inspekcja mogą zająć od 2 do 8 godzin.”

Oftedahl zauważył, że wieloletni test pilotażowy firmy z Wallenius Wilhelmsen (i innymi właścicielami, w tym Berge Bulk i Maersk) zapewnił zespołowi projektowemu cenny wgląd w to, co działa - a co nie.

„Oprócz zapewnienia nam możliwości przetestowania urządzenia w różnych warunkach operacyjnych, Wallenius Wilhelmsen odegrał również kluczową rolę w skontaktowaniu się z władzami portowymi w celu zapewnienia, że ​​możemy działać zgodnie z lokalnymi przepisami” informuje Oftedahl.

Po wielu testach w różnych portach, Jotun pracuje obecnie nad ustaleniem umów z niektórymi portami, które wymagają od statków dokumentacji o czystym podwodnym kadłubie przed zawinięciem do portu.

„Ponieważ HSS jest nową technologią, obecnie nie istnieją jednolite standardy”- mówi Oftedahl. - „Nasze relacje z naszymi partnerami pilotażowymi były niezwykle pomocne w rozwiązywaniu tych problemów”.

Obie firmy współpracują od dłuższego czasu nad rozwiązaniami przeciwporostowymi. W ramach najnowszej współpracy Jotun i Wallenius Wilhelmsen podpisali umowę na dostawę systemu powłok przeciwporostowych Hull Performance Solutions (HPS) dla 42 statków RORO w 2019 r.

HPS łączy zabezpieczenia przeciwporostowe SeaQuantum X200 z rozwiązaniami technicznymi i cyfrowymi do pomiaru wydajności kadłuba.

Rozwiązania Hull Performance Solutions firmy Jotun zachęcają uczestniczące statki do instalowania czujników, w celu umożliwienia monitorowania wydajności w oparciu o znormalizowane zasady (ISO 19030) do pomiaru zmian w wydajności kadłuba i śmigła.

„Jako firma koncentrujemy się na poprawie zrównoważonego rozwoju i zmniejszeniu wpływu naszej działalności na środowisko naturalne - utrzymanie czystych kadłubów jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym to” - wyjaśnił Fagerheim.

„Na statkach, na których zastosowaliśmy HPS, zaobserwowaliśmy już znaczne, mierzalne zmniejszenie utraty prędkości, co pozwala zaoszczędzić koszty paliwa. Otworzyliśmy cyfrowe okno, które pozwala na wgląd w to w jaki sposób stan kadłuba wpływa na wydajność i emisje w całej flocie, wzmacniając kulturę przejrzystości i odpowiedzialności.”

Źródło:
offshore-energy.biz
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 44,41 $ baryłka  1,76% 19:53
 Cyna 17880,00 $ tona -0,22% 31 lip
 Cynk 2299,00 $ tona 1,05% 31 lip
 Aluminium 1685,00 $ tona 0,24% 31 lip
 Pallad 2142,20 $ uncja  0,43% 19:52
 Platyna 936,40 $ uncja  1,82% 19:53
 Srebro 24,45 $ uncja  -0,73% 19:53
 Złoto 1977,10 $ uncja  0,30% 19:53

Dziękujemy za wysłane grafiki.