• <
PZT_980x120_gif_2020

Podpisano umowy na poprawę dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu

Strona główna Porty, logistyka Podpisano umowy na poprawę dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu
Podpisano umowy na poprawę dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu - GospodarkaMorska.pl

ew

29.07.2019 Źródło: PAP

Dwie umowy za blisko 1,5 mld zł netto na poprawę kolejowego dostępu do portów morskich Szczecin i Świnoujście podpisano w poniedziałek w Szczecinie. Porty mają dzięki nim obsłużyć więcej pociągów towarowych.

"Dzisiejsza umowa bezwzględnie wpisuje się w program podwojenia przeładunków w porcie w Szczecinie, stworzenia rozwiązań nowoczesnych, nowych możliwości przeładunkowych. To wszystko zmierza w kierunku zbudowania rozwiązania dla zespołu portów Szczecin-Świnoujście jako portu wiodącego, który będzie obsługiwał cały region Polski zachodniej. Wychodzimy z uzależnień zachodnich, czyli twierdzenia, że największym polskim portem był port w Hamburgu" - powiedział w poniedziałek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk - podczas podpisania umowy na poprawę dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Dodał, że działania te wpisują się w "strategię dominującej roli nie tylko na Morzu Bałtyckim, ale w całej Europie".

"Dynamicznie rozwijające się porty bałtyckie to swoiste perły; ale żeby mogły lśnić pełnym blaskiem, potrzebują dodatkowych nakładów" - ocenił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jak mówił w Szczecinie Adamczyk, "w ostatnich miesiącach finalizujemy umowy na 4,5 mld zł, które pozwolą zwiększyć dostęp do dynamicznie rozwijających się portów bałtyckich". Przypomniał, że w przypadku Gdańska i Gdyni to niemal 3 mld zł, a w przypadku Szczecina i Świnoujścia - 1,5 mld zł.

Adamczyk zaznaczył, że to efekt decyzji rządu pod przewodnictwem premiera Mateusza Morawieckiego. Przypomniał, że niedawno decyzją rządu zwiększono nakłady Krajowego Programu Kolejowego "o kwoty pozwalające zrealizować te ambitne plany budowy nowoczesnego dostępu kolejowego do portów".

Minister podkreślił, że zadanie wykona polska firma Torpol, która - jak zaznaczył - przejęła obowiązki i zadania jednej z włoskich firm, która "porzuciła" budowę na jednym z szlaków w Wielkopolsce. "Torpol znakomicie sobie radzi i jestem przekonany, że również na tej inwestycji pokaże, że polskie firmy są w stanie zrealizować projekty trudne, skomplikowane, ale szczególnie potrzebne polskiej gospodarce" - oświadczył Adamczyk.

Prezes PKP PLK Ireneusz Marchel podkreślił, że pełna dostępność kolejowa do portów w Szczecinie, Świnoujściu, a także w Gdańsku i w Gdyni zostanie osiągnięta w połowie 2022 r.

Realizacja umów pozwoli na "zwiększenie przepustowości portu w Świnoujściu o co najmniej 60 proc.", nastąpi też, jak dodał, "zwiększenie przepustowości kolejowej portu w Szczecinie o około 100 proc., czyli tyle ładunków będzie można przewozić więcej".

Budowa obejmie stację Szczecin Port Centralny i Świnoujście - infrastrukturę kolejową w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i terminal kontenerowy Ostrów Grabowski (teren Portu Szczecin) oraz tory zdawczo-odbiorcze (teren Portu Świnoujście).

Efektem dwóch umów ma być możliwość dojazdu do portów większej liczby pociągów towarowych w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Sprawniej mają też być odprawiane cięższe i dłuższe składy. Efektem prac - jak podaje PKP PLK - ma być wzrost potencjału gospodarczego województwa zachodniopomorskiego.

W ramach projektu na stacji Szczecin Port wybudowanych zostanie 61 km torów, z czego blisko 5 km na terenie Portu Szczecin. Zmodernizowanych zostanie 12 przejazdów kolejowo-drogowych. Nowe 177 rozjazdów będzie miało urządzenia elektrycznego ogrzewania, co umożliwi bezawaryjne działanie podczas niskich temperatur. Na stacji Świnoujście natomiast zostanie wybudowanych 34 km torów, z czego 2 km na terenie Portu Morskiego w Świnoujściu.

Zmodernizowanych zostanie 10 przejazdów oraz wymienione 108 rozjazdów. Zamontowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zwiększą poziom bezpieczeństwa przewozów.

Projekty są realizowane z dofinansowaniem unijnego instrumentu finansowego CEF "Łącząc Europę".

Źródło:
PAP
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
port_gdańsk_390x100_2020
invest_gda_390x100_gif_2020
 Ropa brent 42,34 $ baryłka  -1,74% 09:58
 Cyna 18170,00 $ tona 0,11% 18 wrz
 Cynk 2512,00 $ tona 1,87% 18 wrz
 Aluminium 1745,00 $ tona 0,11% 18 wrz
 Pallad 2389,10 $ uncja  0,27% 09:58
 Platyna 936,20 $ uncja  0,41% 09:58
 Srebro 26,80 $ uncja  -0,63% 09:58
 Złoto 1954,95 $ uncja  -0,14% 09:58
Bollore_390x100_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.