PMK
Spadła liczba kontenerowców, które przekroczyły Kanał Panamski w roku fiskalnym 2019, który zakończył się 30 września. Ogółem zanotowano 2575 tych jednostek, o 1,1 procent mniej niż w zeszłym roku fiskalnym.
Tych jednostek może być w najbliższej przyszłości jeszcze mniej, gdyż armatorzy już zapowiedzieli odwołanie części rejsów na szlaku Azja – Wschodnie Wybrzeże USA. Ich decyzja spowodowana jest zbliżającym się martwym sezonem.
Najczęstszym użytkownik drogi wodnej były masowce (2657 statków, -1,1 proc.), dalej tankowce chemiczne (2035 statków, -0,4 proc.) i gazowce LPG (1087 statków, -6,9 proc.). Jednak całkowita liczba tranzytów dla wszystkich segmentów rynku praktycznie nie zmieniła się w ciągu roku i wyniosła 12 281 statków.
Niezależnie od dalszego zwiększania wielkości kontenerowców korzystających z rozszerzonego Całkowity tonaż przewiezionych ładunków również spadł, o 1,4 proc. Pojemność niektórych statków musiała zostać tymczasowo ograniczona w lecie ze względu na zmienione maksymalne limity zanurzenia z 13,4 metrów do 13,1 m dla śluz neo-panamax.
Przez Kanał Panamski biegną głównie szlaki ze wschodniego wybrzeża USA do Azji (34 proc. jednostek), dalej z USA do Południowej Ameryki (13 proc.), Południowej Ameryki i Europy (7 proc.) oraz Centralnej Ameryki i USA (7 proc.).
Otwarcie rozbudowanego Kanału Panamskiego było ważnym momentem dla światowej gospodarki morskiej. Przy 18 węzłach pokonanie trasy z Szanghaju do Nowego Jorku zajmuje raptem 24 dni, o 4 dni krócej niż szlakiem biegnącym przez Kanał Sueski. Przy poszerzaniu kanału pracowało 10 tys. robotników. Inwestycja po ukończeniu stworzyła ok. 200-250 nowych miejsc pracy.
Port Szczecin – trwa budowa oraz przebudowa nabrzeży w Basenie Kaszubskim [foto]
Ożywienie przeładunków w OT Port Świnoujście
Intensywny I kwartał w portach morskich - podsumowanie działań TSL Silesia
Raport: Kwiecień na rynku morskich przewozów kontenerowych
Chiny kupują porty i terminale na Jedwabnym Szlaku
Urząd Morski szuka wykonawcy pogłębiarki utrzymującej tor wodny na kanale żeglugowym przez Mierzeję
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 27940,00 $ | tona | -1,16% | 19 kwi |
Cynk | 2842,00 $ | tona | -0,39% | 19 kwi |
Aluminium | 2331,00 $ | tona | 1,00% | 19 kwi |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |