ew
UE dodała do listy sankcyjnej sześć firm uczestniczących w budowie mostu nad Cieśniną Kerczeńską łączącego Krym z Rosją. "28" uznała działania tych przedsiębiorstw za podważające lub narażające na szwank integralność, suwerenność i niepodległość Ukrainy.
Wszystkie aktywa na terenie UE należące do tych podmiotów zostają zamrożone; przez obywateli i podmioty Unii nie mogą im być udostępniane żadne fundusze.
Z opublikowanego we wtorek rozporządzenia wykonawczego w tej sprawie wynika, że chodzi o Instytut Giprostrojmost z Petersburga, który projektował przeprawę, a także firmę PJSC Mostotrest z Moskwy wykonującą na nim prace konserwacyjne. Właściciel tego drugiego przedsiębiorstwa Arkadij Rotenberg już figuruje na unijnej czarnej liście.
Ponadto na listę trafiła krymska stocznia JSC Zaliv Shipyard, która brała udział w budowie nowej linii kolejowej prowadzącej do mostu, główny wykonawcza mostu Strojgazmontaż z Moskwy i jego spółka zależna Strojgazmontaż Most OOO. Również te dwie ostatnie firmy należą do Rotenberga.
Restrykcjami objęto także CJSC VAD z Wołogdy, czyli głównego wykonawcę autostrady Tawrida na Krymie oraz drogi prowadzącej przez most kerczeński i dróg dojazdowych do niego. Autostrada federalna Tawrida ma umożliwić dostęp dla transportu na Krym przez system nowo zbudowanych dróg stanowiących główne połączenie z mostem kerczeńskim.
W związku z tą decyzją łączna liczba podmiotów objętych przez UE sankcjami wzrosła do 44. Ponadto "28" w ramach restrykcji objęła zakazem wjazdu i zamrożeniem aktywów 155 osób.
Sankcje nałożone za działania naruszające lub podważające integralność terytorialną, suwerenność i niepodległość Ukrainy zostały ostatni raz przedłużone przez państwa UE 12 marca. Będą obowiązywały co najmniej do 15 września 2018 roku.
Z powodu kryzysu ukraińskiego obowiązują też inne unijne środki, m.in. sankcje gospodarcze wobec konkretnych sektorów rosyjskiej gospodarki oraz sankcje za nielegalną aneksję Krymu i Sewastopola, ograniczone do tych terytoriów.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Rusza tramwaj wodny po Zatoce Gdańskiej. Ile zapłacimy za bilet?
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu