Koleje Ukraińskie – Ukrzaliznycja (UZ), główny organizator pociągu Viking, wożącego towary w kontenerach, są jednym z inicjatorów zbudowania drugiej nitki stałego połączenia.
W 2013 roku pociągi te rozpoczęły kursowanie na trasie Turcja – Bułgaria – Rumunia – Mołdawia – Ukraina. Od lutego, UZ uruchomiła linię Ukraina – Białoruś – Litwa, łącząc bezpośrednio Morze Czarne z Bałtyckim.
Początkiem (i końcem) trasy na Ukrainie jest port Odessa – Liski. Stamtąd wysłano też pierwsze partie towarów w kontenerach na Litwę, jakie trafiły morzem z Chin.
Jak podkreśla się w komunikacie, połączenie to jest traktowane jako test sprawdzenia alternatywnych dostaw towarów do Skandynawii. Badanie ma dostarczyć dane o jego efektywności.
Według założeń, czas transportu towarów morzem z Chin, przez Morze Czarne i koleją do Litwy, a następnie krajów skandynawskich, będzie krótszy o około 8 dni, w porównaniu do tradycyjnego transportu wzdłuż zachodnich wybrzeży Europy.
Współorganizator pociągów Viking, turecka grupa logistyczna Balo, planuje uruchomić podobne połączenie, rozpoczynające się w porcie Tekirdağ (w europejskiej części Turcji).
Pierwszy statek przy Nabrzeżu Dąbrowieckim w Porcie Szczecin
W 2023 r. obrót ładunków w polskich portach wzrósł o 14,3 proc.
Grupa Unimot podpisała z Peninsula Petroleum Limited list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie fizycznych dostaw paliwa żeglugowego w polskich portach
Po ponad miesiącu od katastrofy kolejne statki opuszczają port w Baltimore
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni