• <
PZT_1100x200_gif_2020

Poznajmy największe porty i terminale kontenerowe z każdego kontynentu: Afryka (foto)

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Poznajmy największe porty i terminale kontenerowe z każdego kontynentu: Afryka (foto)
Poznajmy największe porty i terminale kontenerowe z każdego kontynentu: Afryka (foto) - GospodarkaMorska.pl

PMK

25.01.2017 Źródło: własne

Wraz z rozwojem popularności przewozu drobnicy w kontenerach na świecie pojawiło się mnóstwo terminali przeznaczonych tylko do obsługi tych ładunków. Dziś przyjrzymy się bliżej obiektom położonym w Afryce.

Durban Container Terminal (RPA)


Największy terminal kontenerowy w Afryce położony jest w porcie Durban w Republice Południowej Afryki. Jego roczna przepustowość to aż 3,6 ml TEU, która wzrośnie do 4 mln TEU po ukończeniu obecnej rozbudowy,  mającej na celu pogłębić dno obiektu do 16 metrów.

Jest położony w idealnym miejscu, a styku szlaków handlowych biegnących na Bliski Wschód, Daleki Wschód, Ocean Indyjski i Australię. Stanowi także ważną bramę dla towarów płynących z i do innych afrykańskich krajów: Zimbabwe, Zambii, Malawi czy Lesotho.
To także jedyny w Afryce terminal z suwnicami zdolnymi podnieść ładunki 80-tonowe, co pozwala mu obsługiwać jednostki z 24 kontenerami na pokładzie.

Suez Canal Container Terminal (Egipt)

Położony w Porcie Said terminal to największy hub we wschodniej części Morza Śródziemnego, znajdujący się przy północnym wejściu do Kanału Sueskiego. Po rozbudowie, która zwierała pogłębienie dna do 16,5 metrów oraz instalacji 23 suwnic postpanamax SCCT jest w stanie przyjąć nawet największe kontenerowce.

Obecnie przeładunki kontenerów wynoszą tam ok 2,8 mln TEU, ale w najbliższej przyszłości ta liczba ma wzrosnąć do 5 mln TEU. To najszybciej rozwijający się terminal w Afryce, bo powstał dopiero w 2004 roku. Jego operatorem jest APM Terminals, spółka córka Grupy Maersk.

Tangier Med (Maroko)


Drugi afrykański port w portfelu APM Terminals jest jednym z większych światowych hubów. Stąd jednostki płyną w cztery strony świata: do Europy, Azji, Afryki i obu Ameryk. Tutejszy terminal kontenerowy został otwarty w 2007 roku/

Port posiada wszelkie najnowsze rozwiązania: nowoczesne suwnice, pogłębiony tor. Nic dziwnego, że zawijają do niego prawie wszyscy wielcy armatorzy. Tangier Med jest także hubem, z którego wypływają połączenia feederowe oraz kolejowe do pobliskich miast: Casablanki, Rabatu czy Marakeszu. To także bardzo ważne źródło wpływów dla miejscowego rządu i wręcz symbol rozwoju Maroku.

Obecna przepustowość terminala to 2,5 mln TEU, choć wskutek kryzysu obecne przeładunki wahają się w okolicach 1,5 mln TEU.

Alexandria International Container Terminals (Egipt)

Dwa terminale w Aleksandrii i El-Dekheila należą do tej spółki, będącej własnością operatora Hutchison Ports. Obiekty leżą na terenie jednego z najstarszych portów świata, wybudowanego już 2 tys. lat przed naszą erą. Dzięki swojemu położeniu ten port obsługuje 60 proc. egipskiego eksportu.

Nie oznacza to, że przez terminale płyną tylko krajowe towary – to także huby dla międzynarodowego handlu, będące miejsce wysyłki połączeń feederowych do mniejszych portów regionu.

Obecna przepustowość obu terminali to 1,5 mln TEU, ale przez ostanie pięć lat ta liczba rosła średnio o 5,7 proc.

Cape Town Terminal (RPA)


Obiekt położony w stolicy RPA – Kapsztadzie – na razie odstaje od konkurencji, bo jego przepustowość to zaledwie 900 tys. TEU. Jednak już w przyszłym roku zakończy się potężna rozbudowa, dzięki której ta liczba wzrośnie nawet do 1,4 mln TEU.

Inwestycja w ten port ma dużo sensu, ze względu na jego położenie w centralnym miejscu krajowej gospodarki oraz blisko lotniska Cape Town International Airport.  Obecnie w terminalu pracuje 800 osób.

Port znany jest głównie z obsługi reeferów – specjalnych kontenerów chłodniczych do przewozu zamrożonych owoców i innych produktów. Te towary potem trafiają na rynki na całym świecie. Duża liczba klientów terminala pochodzi także z rynków zachodnio- i wschodnioafrykańskich. Obiekt jest także świetnie połączony zresztą kraju szlakami kolejowymi i drogowymi.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32425,00 $ tona 0,09% 5 maj
 Cynk 2935,00 $ tona -0,81% 5 maj
 Aluminium 2446,00 $ tona 0,49% 5 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.