ew
Zarządy portów Szczecin-Świnoujście i Kłajpeda podpisały w Wilnie 9 marca br. porozumienie o współpracy portów i uruchomieniu połączenia promowego Świnoujście-Kłajpeda. Dokument w obecności premierów Polski - Mateusza Morawieckiego oraz Litwy - Sauliusa Skvernelisa podpisali: prezes ZMPSiŚ SA - Dariusz Słaboszewski oraz Arvydas Vaitkus – dyrektor generalny portu w Kłajpedzie.
Porozumienie zakłada m.in. zacieśnianie dwustronnej współpracy w zakresie rozwoju transportu morskiego. Temu celowi mają służyć wspólne działania promocyjne, gospodarcze i handlowe ukierunkowane na zwiększenie wymiany handlowej partnerskich portów. Przewiduje się także wizyty studyjne w portach oraz wymianę informacji i doświadczeń handlowych. Będą mogły być również tworzone zespoły specjalistów z partnerskich portów, których zadaniem będzie realizacja zapisów porozumienia.
Dokument został podpisany w ramach odbywającego się w Wilnie spotkania szefów rządów Polski, Estonii, Litwy i Łotwy, poświęconego m.in. kwestiom współpracy na forum Unii Europejskiej i NATO oraz omówieniu rozwoju regionalnej infrastruktury energetycznej i transportowej. Przedstawiciele ZMPSiŚ weszli w skład oficjalnej delegacji rządowej.
Obecnie współpraca polsko-litewska rozwija się bardzo intensywnie. Ważnym jej elementem są porty w Szczecinie i Świnoujściu, szczególnie w kontekście uruchomienia połączenia promowego ze Świnoujścia do Kłajpedy. Analizy dowodzą, że przeniesienie ruchu tranzytowego samochodów ciężarowych z dróg na promy mogłoby obniżyć koszty frachtu o blisko połowę.
Port w Kłajpedzie, analogicznie do Szczecina i Świnoujścia jest portem uniwersalnym. Roczna wielkość obsługiwanej masy towarowej przekracza 40 mln ton towarów, w tym 12 mln ton ładunków płynnych, 18 mln ton suchych ładunków masowych oraz 13 mln ton drobnicy. Roczne obroty kontenerowe kształtują się na poziomie 450-470 tys. TEU. Port w Kłajpedzie odwiedza także każdego roku kilkadziesiąt cruserów. (Monika Woźniak-Lewandowska)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?