PMK
Metanowiec Cristophe de Margerie, należący do francuskiego Total, jako pierwszy statek tego typu przepłynął przez Cieśninę Beringa bez asysty lodołamaczy. Taką sytuację umożliwiły zmiany klimatu i topnienie lodu.
Jednostka znajduje się na trasie do Korei Południowej, a wystartowała z Norwegii. Dzięki płynięciu przez Cieśninę Beringa armator oszczędza 15 dni, w stosunku do transportu przez Kanał Sueski.
To nie pierwszy transportowiec, który płynął tą trasą, ale poprzednie jednostki musiały korzystać z pomocy innych statków. Cristophe de Margerie pokonał cieśninę samotnie, jako pierwszy na świecie. Ten statek jest specjalnie przygotowany do takich zadań, między innymi dzięki grubości poszycia, która pozwala na przepływanie przez lód o grubość ponad 2 metrów.
Cristophe de Margerie, nazwany na cześć byłego dyrektora Total, to pierwsza z 15 jednostek, którymi francuski koncern chce transportować rosyjski gaz do Azji trasą północna.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody