PMK
Metanowiec Cristophe de Margerie, należący do francuskiego Total, jako pierwszy statek tego typu przepłynął przez Cieśninę Beringa bez asysty lodołamaczy. Taką sytuację umożliwiły zmiany klimatu i topnienie lodu.
Jednostka znajduje się na trasie do Korei Południowej, a wystartowała z Norwegii. Dzięki płynięciu przez Cieśninę Beringa armator oszczędza 15 dni, w stosunku do transportu przez Kanał Sueski.
To nie pierwszy transportowiec, który płynął tą trasą, ale poprzednie jednostki musiały korzystać z pomocy innych statków. Cristophe de Margerie pokonał cieśninę samotnie, jako pierwszy na świecie. Ten statek jest specjalnie przygotowany do takich zadań, między innymi dzięki grubości poszycia, która pozwala na przepływanie przez lód o grubość ponad 2 metrów.
Cristophe de Margerie, nazwany na cześć byłego dyrektora Total, to pierwsza z 15 jednostek, którymi francuski koncern chce transportować rosyjski gaz do Azji trasą północna.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny