pc
Nova Star już w Gdańsku. Najnowszy prom Polskiej Żeglugi Bałtyckiej zacumował w środę przy Terminalu Promowym Westerplatte. Teraz przejdzie prace remontowe, a jak informuje Polferries, wejście na linię Gdańsk-Nynäshamn planowane jest na maj, co jest uzależnione od daty zakończenia prac w stoczni.
– Wprowadzenie jednostki na linię jest zaplanowanym etapem odnowy floty wpisanym w strategię spółki, zaś kluczowym jej elementem jest budowa nowych promów oparta o Program Batory. Ponadto wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów i realizując ich postulaty, wprowadzamy jednostkę, która przyniesie zdecydowanie nową jakość świadczonych usług między Polską a Skandynawią – mówi Piotr Redmerski, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
Remont promu wykona Gdańska Stocznia Remontowa. Zlecił go właściciel statku – firma STM z Singapuru. PŻB we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju wyczarterowała jednostkę na razie na dwa lata.
Nova Star ma 161 m długości, 25,6 m szerokości oraz 6,20 m zanurzenia. Pływa z prędkością 21 w. Pojemność ładunkowa promu dla samochodów ciężarowych to 1 575 m, natomiast dla samochodów osobowych – 1 215 m. Dla pasażerów przygotowano 648 miejsc noclegowych w kabinach oraz 248 foteli lotniczych. Jednostka została zbudowana w 2011 r. w stoczni ST Marine w Singapurze.
Jak czytamy w komunikacie, prom „posiada znacznie więcej miejsc kabinowych oraz lepiej przygotowaną przestrzeń pasażerską. Podróżujący będą mogli spędzać czas podczas rejsu w komfortowych warunkach, mając do dyspozycji sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne. Na promie znajdują się również miejsca przeznaczone dla najmłodszych pasażerów. To wszystko sprawia, że Nova Star jest idealnym rozwiązaniem także dla rodzin z dziećmi”.
Jednostka Nova Star ma uzupełnić ofertę pływającego już na tej linii promu Wawel.
Polska Żegluga Bałtycka ma w swojej flocie cztery promy pasażersko-samochodowe: m/f Wawel z 1980 r., m/v Baltivię z 1981 r., m/f Mazovię z 1996 r. oraz m/f Cracovię z 2002 r. Jednostki te pływają na trasach między portem w Gdańsku i szwedzką miejscowością Nynäshamn, oraz Świnoujściem a szwedzkim portem Ystad.
Nova Star w liczbach
Rodzaj promu: ro-pax
Rok i miejsce budowy: 2011 w stoczni ST Marine, Singapur
Tonaż: GT 27 744, NT 12 106
Wymiary: długość 161 m, szerokość 25,6 m
Zanurzenie: 6,20 m
Prędkość: 21,0 węzłów
Załadunek: od dziobu i od rufy
Dane techniczne: silniki główne: 4 x 5600 kW, silniki pomocnicze: 3 x 1540 kW, stery strumieniowe: 2 x 1500 kW
Pojemność ładunkowa: 1 575 m dla samochodów ciężarowych i 1 215 m dla samochodów osobowych, łącznie 2 790 m
Miejsca pasażerskie: 1 215
Kabiny pasażerskie: 4-osobowe: 155, lux 4-osobowe: 7; łącznie 648 miejsc noclegowych
Fotele lotnicze: 248
Sejmik województwa przyjął stanowisko ws. portu w Elblągu
Kolejki na przeprawie promowej w Świnoujściu
Morza spotkały się w Gdańsku. Baltic and Black Sea Ports & Shipping 2023
Współpraca Portu Gdańsk i mieszkańców dzielnic miasta na rzecz poprawy jakości życia
Terminal LNG w Świnoujściu – kolejna dostawa gazu z USA i wizyta ambasadora
Horała: inwestycja w głębokowodne terminale przeładunkowe jest absolutnie kluczowa