• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Najniższa liczba zamówień na masowce od 13 lat. Jak długo to potrwa?

PMK

28.08.2017 13:55 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Najniższa liczba zamówień na masowce od 13 lat. Jak długo to potrwa?

Partnerzy portalu

Najniższa liczba zamówień na masowce od 13 lat. Jak długo to potrwa? - GospodarkaMorska.pl

Obecnie globalne portfel zamówień na masowce wynosi zaledwie 60,4 mln dwt. To najniższy wynik od 13 lat według danych BIMCO (Baltic and International Maritime Council).

Armatorzy w tej chwili wolą handlować obecnymi jednostkami niż ryzykować, w momencie kryzysu na rynku, budowę nowych. Jednak ten trend może nie trwać wiecznie. Wraz ze wzrostem cen statków z drugiej ręki, w kwietniu, maju i czerwcu było już widać większą aktywność armatorów w zamawianiu nowych statków.

W samym czerwcu zakontraktowano masowce o łącznej nośności 9,6 mln dwt. Najczęściej były to jednostki typu panamax. W tym roku światowa flota ma się powiększyć o 92 mln ton. Większość zamówień została odebranych w pierwszej połowie 2017 roku.
Wśród nowych jednostek najwięcej będzie capesizów (40 proc., liczby w zaokrągleniu), potem handymaxów (30 proc.), panamaxów (20 proc.) i na końcu handysizów (10 proc.).

Liczba zezłomowanych jednostek w dużej mierze będzie zależeć od sytuacji w światowej gospodarce. Złą wiadomością jest prawdopodobny spadek importu węgla w Chinach i Indiach w 2017 roku. Dobrą wieścią może być za to powrót eksportu żelaza przez Indie.

- Armatorom będzie ciężko o zyski w tym roku w związku ze spowolnieniem chińskiej i hinduskiej gospodarki oraz małym importem w krajach rozwiniętych – przewidują eksperci BIMCO. - Jeżeli spełnią się nasze przewidywania odnośnie złomowanie, to w tym roku światowa flota powiększy się tylko o 10 mln ton – dodają.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.