pc
Ministerstwo transportu i komunikacji Finlandii poinformowało w piątek, że jedynym rozpatrywanym nadal wariantem trasy planowanej kolei arktycznej będzie połączenie fińskiego miasta Rovaniemi z norweskim portem Kirkenes nad Morzem Barentsa.
Kolej ta miałaby zapewnić Finlandii dostęp do arktycznych otwartych wód Atlantyku.
Jak zaznaczono na konferencji prasowej w Helsinkach, wyboru wariantu dokonano w porozumieniu z Norwegią, rezygnując z alternatywnych tras do norweskich portów Narwik i Tromsoe oraz do rosyjskiego Murmańska. Odrzucono także ewentualność zbudowania zamiast linii kolejowej drogi dla samochodów ciężarowych o dużej ładowności. Zaletami trasy do Kirkenes, przebiegającej w znacznej większości przez terytorium Finlandii, byłyby poprawa jej sytuacji logistycznej i bezpieczeństwo dostaw.
Komunikat ministerstwa transportu i komunikacji głosi, że kolej arktyczna stanowiłaby alternatywną trasę transportową dla fińskiego eksportu i importu. Głębokowodne niezamarzające porty arktyczne otworzyłyby także Finlandii nowy dostęp do Oceanu Atlantyckiego i Przejścia Północno-Wschodniego. Natomiast na południu trasa miałaby połączenie z europejską siecią kolejową poprzez planowany podmorski tunel między Helsinkami i Tallinem.
Jak się szacuje, linia z Rovaniemi do Kirkenes kosztowałaby około 2,9 mld euro, z czego 2 mld wyasygnowałaby Finlandia, a 0,9 mld Norwegia.
Fińska minister transportu Anne Berner oceniła, że połączenie Rovaniemi z Kirkenes mogłoby być gotowe w 2030 roku.
Do końca bieżącego roku wspólna grupa fińsko-norweska ma rozpatrzyć odnoszące się do tej inwestycji szczegółowe kwestie, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i na życie lokalnej społeczności Samów oraz sposób jej sfinansowania.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny