• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Dobre pierwsze półrocze w Porcie Kłajpeda

PMK

05.07.2017 18:38 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Dobre pierwsze półrocze w Porcie Kłajpeda - GospodarkaMorska.pl

Litewski port osiągnął w okresie styczeń - maj 17,32 mln ton przeładunków. To o 3,2 proc. mniej niż w tym samym okresie w zeszłym roku.

Niezły wynik jest efektem aż 26,8 proc. wzrostu przeładunków towarów masowych (do 7,87 mln ton). Pozwoliło to zwrócić straty powstałe w wyniku spadku w przeładunkach drobnicy (-3,8 proc., 4,9 mln ton ogółem) i towarów płynnych (-17,4 proc, do 4,4 mln ton).

Poprzedni rok w Kłajpedzie stał także pod znakiem przygotowania koncepcji rozbudowy portu. Koncepcja jest złożona z 4 opcji i zostanie przedstawiona w tym rokuradzie miasta, która to będzie odpowiedzialna za wybór wariantu rozwoju.  Jako że obroty przeładunkowe na Bałtyku zwiększają się w błyskawicznym tempie, trwają szacunki nad tym, która z opcji przyniesie Kłajpedzie największy wzrost.

We wszystkich czterech wariantach koncepcji, przewiduje się możliwość wybudowania portu głębokowodnego o głębokości 17 metrów. Dyrektor generalny portu w Kłajpedzie, Arvydas Vaitkus stwierdził, że konstrukcja zewnętrznego, głębokowodnego portu jest szczególnie znacząca dla perspektyw rozwoju firm przeładunkowych „Klaipėdos nafta“ (Kłajpedzki Terminal Naftowy), UAB „Krovinių terminalas“ (UAB „Terminal przeładunkowy”) oraz „KLASCO“. Dodał także, że pojawia się coraz więcej sygnałów od wspomnianych, a także innych firm, iż rozwój tego typu portu jest wręcz niezbędny.

W ciągu ostatnich 16 lat, roczny wzrost obrotu handlowego portu wzrósł o około 6,6%, a w trakcie pierwszych pięciu miesięcy tego roku, obsłużono już 16,7 milionów ton ładunków z łącznym wzrostem obrotu przeładunkowego o 7,2%.

Władze portu oznajmiły, że jeśli obecne tempo wzrostu utrzyma się na wysokim poziomie, jak to miało miejsce w ostatnich 15 latach, to w przyszłości port nie będzie w stanie przyjąć większej ilości ładunków bez odpowiedniej rozbudowy. Szacuje się, że nastąpiłoby to w 2030 roku, nawet przy 3,5% wzroście obrotu.

Pierwszy w historii portu tak wielki plan przebudowy jest przygotowywany przez konsorcjum trzech litewskich firm i przewiduje się jego zatwierdzenie w 2017 roku.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.