• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Czarterujący wstrzymuja się z transportem towarów, by obniżyć stawki frachtowe

PMK

01.12.2016 18:39 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Czarterujący wstrzymuja się z transportem towarów, by obniżyć stawki frachtowe

Partnerzy portalu

Czarterujący wstrzymuja się z transportem towarów, by obniżyć stawki frachtowe - GospodarkaMorska.pl

W przyszłym tygodniu może dojść do dużego spadku stawek frachtu z powodu wstrzymania transportu towarów przez czarterujących. Pomóc armatorom masowców może wyższa cena paliw i rudy żelaza.

Rudy węgla i żelaza to głównie surowce, które przewożone są na najważniejszych szlakach azjatyckich przez masowce capesize (180 tys. ton nośności) i mniejsze panamaxy.

- To wygląda jak wojna na wyniszczenie między armatorami i czarterującymi - ocenia jeden z singapurskich brokerów. - Ci pierwsi nie chcą się ugiąć w zmniejszeniu stawek frachtu, a czarterujący biorą ich na przetrzymanie, czekając aż te spadną. A to stanie się niedługo, bo ok. 14 grudnia zakończy się tradycyjny szczyt sezonu, a ludzie zaczną jeździć na wakacje - dodał.

Stawki czarteru i tak są wyższe niż rok temu. Wynoszą one 6,25 dolarów za tonę na trasie Chiny-Australia i 13 dolarów na trasie Chiny-Brazylia. W zeszłym roku wyniosły one kolejno 4,75 i 9,8 dolarów za tonę. Wciąż jednak te wyniki są dalekie od zadowolenia, a nie zapowiada się, aby kryzys na rynku miał ustąpić.

Powodem kryzysu jest przede wszystkim słabnąca produkcja stali w Chinach, która przekłada się na mniejszy import żelaza i węgla do tego kraju. Państwo Środka odpowiada za prawie połowę produkcji stali na świecie i wygląda na to, że w tym roku zanotuje w tym segmencie największy regres od ponad 20 lat.

Za ten stan odpowiada nie tylko mniejszy transport żelaza drogą morską, ale też węgla – drugiego najczęściej przesyłanego masowcami surowca. Zapotrzebowanie na węgiel wzrośnie w tym roku tylko o 2 proc. W samych Chinach spadnie za to o 5,7 proc., do 159,7.

Humoru armatorom nie dodaje fakt, że chińskie władze zdecydowały o wstrzymaniu budowy 30 elektrowni węglowych. Pekin wstrzyma ponadto realizację podobnej ilości projektów elektrowni węglowych, dla których wcześniej rozpoczęto budowę linii przesyłowych. To ciężki cios dla armatorów masowców, gdyż przekreśla szanse na wzrost popytu na węgiel w Chinach, a to on napędzał ich dobre zarobki kilka lat temu.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.