PMK
W środę wartość Bałtyckiego Indeksu Towarowego wyniosła 1038 pkt, o 73 pkt więcej niż na ostatniej sesji. Od ponad miesiąca BIT stale rośnie i w końcu przekroczył granicę 1000 pkt. Najwyższy poziom BIT w tym roku notowano 30 marca (1333).
Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).
Najwięcej wzrosły stawki frachtu masowców capesize, o 93 pkt. do 1,227 pkt. Oznacza to, że armatorzy zarabiali 12 tys. dolarów dziennie w zeszłym tygodniu.
Indeks dla panamaxów za to wzrósł tylko o 23 pkt, do 1276 pkt, dając armatorom tych jednostek zarobki rzędy 10,010 tys. dolarów dziennie. Mniejsze jednostk zanotowały wzrosty: 5 pkt (do 812 pkt) w przypadku supramaxów i 2 pkt (do 499 pkt) w przypadku handysize.
Wartość Bałtyckiego Indeksu Towarowego jest wyższa niż w zeszłym roku. W tym roku zapotrzebowanie na przewozy masowców rośnie o 3 proc. w porównaniu do 1 proc. podaży. Powodem wzrostu popytu jest większe zapotrzebowanie na węgiel i żelazo w azjatyckich krajach: Wietnamie, Południowej Korei, Tajwanie i Chinach.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny