• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Port Gdynia i Nauta zbudowały portowe stanowisko dla Centrum Nauki Experyment

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdynia i Nauta zbudowały portowe stanowisko dla Centrum Nauki Experyment
Pokaż cały artykuł
Port Gdynia i Nauta zbudowały portowe stanowisko dla Centrum Nauki Experyment - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Od zeszłego tygodnia młodzi goście odwiedzający Centrum Nauki Experyment w Gdyni mogą sami sprawdzić, na czym polega praca suwnicowego w porcie. Jest to możliwe na nowym stanowisku, które powstało dzięki współpracy Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Stoczni Remontowej Nauta i CN Experyment.


„Symulator wirtualnej rzeczywistości Portu Gdynia Container Master”, bo tak brzmi oficjalna pełna nazwa stanowiska, to niewielka makieta suwnicy z dotykowym ekranem umieszczonym w miniaturze kontenera przeładunkowego, na którym dzięki specjalnej aplikacji – symulatorowi pracy operatora suwnicy – można spróbować sił w załadunku kontenerów na statek w porcie.

Jak podkreślają inicjatorzy budowy i instalacji nowego portowego stanowiska w Centrum, prezentowanie pracy zawodów gospodarki morskiej najmłodszym mieszkańcom Pomorza to swoista praca u podstaw, która – być może – pozwoli na zbudowanie kadr dla przemysłu portowego i stoczniowego w przyszłości.

– To świetny kanał komunikacyjny z najmłodszą częścią społeczności Pomorza, samego miasta Gdyni, dobre miejsce, gdzie można mówić o porcie, interesować tym młodych ludzi. Być może wśród tej młodzieży i dzieci są przyszli pracownicy portu – podkreślał Maciej Bąk, wiceprezes Portu Gdynia. – Tym razem mamy aplikację, która symuluje pracę operatora suwnicy, pozwala na operowanie kontenerem, przemieszczanie go z terminala na statek. Zdaniem tych, którzy mieli okazję być na suwnicy i widzieć, jak operacja wygląda, aplikacja jest realistyczna. Praca operatora suwnicy to chyba jedna z tych najbardziej spektakularnych w porcie. Sam marzę o tym, żeby zobaczyć jak wygląda praca w takim miejscu – dodał. Jak podkreślił wiceprezes Bąk w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl, otwarcie stanowiska w Centrum Nauki Experyment jest także kolejnym elementem obchodów 100-lecia Portu Gdynia.

Samo stanowisko w kształcie pomarańczowej suwnicy z niebieskim kontenerem oznaczonym logotypami Portu Gdynia i Nauty i umieszczonym w nim dotykowym ekranem jest dostosowane do potrzeb dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich. Projekt został przygotowany z myślą o maksymalnej dostępności, zapewniając szeroki kąt podjazdu i umiejscowienie kontenera-ekranu na odpowiedniej wysokości. Miniatura suwnicy została wykonana przez Stocznię Nauta.

– To była inicjatywa portu. Dostaliśmy zapytanie, czy bylibyśmy zainteresowani wybudowaniem tego elementu. Stocznia zawsze, w miarę swoich możliwości, bardzo chętnie uczestniczy w tego typu inicjatywach – wyjaśnia Monika Kozakiewicz, p.o. prezesa Zarządu Nauty. – Widzieliśmy wielkie zainteresowanie, dzieci ruszyły do testowania suwnicy. Wydaje mi się, że to bardzo potrzebne. Miasto Gdynia jest związane z gospodarką morską nierozerwalnie ze względu na swoje położenie. My stanowimy taki core tego biznesu. Jest to naturalne, żeby dzieci zapoznawały się od najmłodszych lat i w formie zabawy mogły poznawać to, czym zajmują się podmioty związane z gospodarką morską. Szczerze mówiąc, troszeczkę teraz zazdrościmy Portowi Gdynia możliwości zaprezentowania tutaj swoich urządzeń. Zaczęliśmy rozważać też pokazanie jakiegoś skrawka działalności stoczni w formule zabawy dla dzieci. Też mamy różne fajne urządzenia, które można w formie gry pokazać młodzieży, żeby mogła się bawić, a jednocześnie zaznajomiła z tym, jak działają. Myślimy o symulatorze dokowania statku w pływającym doku. Może jeszcze nie w przyszłym roku, ale zbliża się 100-lecie stoczni, będzie już za cztery lata, więc może w związku z tą okazją? – ujawniła Monika Kozakiewicz.

– W Centrum Nauki Experyment mamy bardzo konkretny cel, mianowicie inspirowanie do podejmowania nauki, do podejmowania kariery w zawodach technologicznych, inżynieryjnych, matematycznych. To jest siła napędowa gospodarki. Tak powstało miasto Gdynia. W związku z tym jest dla nas zrozumiałe, że powinniśmy skierować oczy ku lokalnym potężnym firmom, które będą czerpały z tego narybku, który być może tutaj wspólnie wychowamy – powiedziała Alicja Harackiewicz, dyrektor Centrum Nauki Experyment w Gdyni. – Clou tego stanowiska to nowa aplikacja „Container Master”, która pokazuje, że praca przy załadunku i rozładunku to jest proces, który się nie odbywa przy użyciu ludzkiej siły fizycznej. Tam wkraczają technologie. Do tego muszą być przygotowani ludzie. Aplikacja pokazuje, że trzeba to zrobić umiejętnie, precyzyjnie, wcale nie szybko, tylko powoli, żeby prawidłowo załadować statek, bo on musi zachować swoją stabilność. To bardzo ważna praca, ponieważ przeładunki kontenerów to coś, czym żyje cała światowa gospodarka morska.

Aplikację na potrzeby stanowiska wykonało gdańskie studio Squadron, współpracujące z Portem Gdynia i Centrum Nauki Experyment od lat.

– Aplikacja jest dedykowana dla dzieci, w związku z tym trzeba było maksymalnie uprościć interfejs użytkownika, żeby nadawał się do zabawy, ale jednocześnie nie można było stracić tej istoty pracy na suwnicy – opowiadał Dariusz Czajka, wiceprezes i dyrektor techniczny Squadron. – Żadnych rekordów w aplikacji nie można pobić, bo jest to praca na cierpliwość i skupienie. To nie jest praca na czas – wyjaśnił.

„Container Master” to kolejny efekt współpracy między Zarządem Morskiego Portu Gdynia i Centrum Nauki Experyment. Przed trzema laty na wystawie Experymentu pojawiło się pierwsze portowe stanowisko – „Port Master”. To nawiązujące wyglądem do kominów na statku standy z przygotowaną – również przez Squadron – grą o tej samej nazwie, która umożliwia sprawdzenie, jak w gdyńskim porcie może przebiegać cumowanie i rozładunek jednostek pływających. Obecnie na tych urządzeniach poza „Port Masterem” dostępny jest także „Container Master”.


Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.