Rafał Kamiński
W godzinach popołudniowych 18 października br. na ląd w Porcie Gdańsk zjechał dźwig Liebherr LHM 550. Jest już trzecim, jaki zakupiła firma w związku z rozwojem swojej działalności w zakresie zwiększenia przeładunków towarów masowych.
Dostarczenie z fabryki w Rostocku kolejnego dźwigu to efekt trwającej
od niemal roku jednej z największych inwestycji w Porcie Gdańskim
Eksploatacji. Po tym, jak w styczniu ub.r. przybył pierwszy dźwig,
wzrosły zdolności przeładunkowe firmy, szczególnie sprawdzając się w
okresie bardzo wzmożonej obsługi transportów węgla. W związku z tym
zarząd spółki zdecydował o zamówieniu w 2023 roku kolejnych żurawi. Był
one dostarczane z fabryki w Rostocku na Nabrzeże Dworzec Drzewny w
Porcie Gdańsk kolejno w czerwcu i październiku tego roku, przy użyciu
105-metrowego statku Meri, przeznaczonego do przewozu ciężkich i
ponadgabarytowych ładunków. Dźwigi za każdym razem zjeżdżały powoli z
pokładu statku na własnych kołach po rampie. 18 października, kiedy Meri
opuszczał najnowszy Liebherr, kilkadziesiąt metrów dalej bliźniacza
maszyna prowadziła prace przeładunkowe.
– Każdy kolejny
dostarczany dźwig zwiększa nasze możliwości związane z obsługa towarową.
Zauważyliśmy wzrost przeładunków towarów masowych. Robimy to z myślą o
sobie, ale też naszych klientach, aby być bardziej konkurencyjnym na
dynamicznie zmieniającym się rynku. Stąd wpływa to także na wzrost
samych zamówień i zawieranie nowych kontraktów – powiedział Łukasz Koda,
główny koordynator Port Gdański Eksploatacja.
Nowa maszyna,
stanowiąca kluczowe wyposażenie portu, jest w pełni mobilna, dzięki
podwoziu składającemu się z 72 kół, co zapewnia szybkość obsługi
przybywających na nabrzeże statków głównie z towarami masowymi.
Wielofunkcyjny Liebherr LHM 550 waży ponad 400 ton. Jego samodzielny
udźwig w zależności od wychylenia ramienia sięga 100 ton. Tak jak w
przypadku swojego poprzednika dostarczonego w czerwcu, może pracować
zarówno dzięki silnikowi konwencjonalnemu, z napędem diesla, jak
elektrycznemu. To drugie rozwiązanie pozwoli na zmniejszenie emisji CO2
generowanej podczas prowadzonych prac, wpisując się w idee
dekarbonizacji branży morskiej.
Wszystkie trzy dźwigi mają
być przeznaczone do prac na niedawno wyremontowanym na zlecenie Zarządu
Morskiego Portu Gdańsk Nabrzeżu Dworzec Drzewny, a także na Nabrzeżu
Rudowym, w okolicy Basenu Górniczego. Dzięki szerokiemu katalogowi
dostępnych chwytaków żurawie wyróżniają się swoją uniwersalnością, co
pozwoli przeładowywać wiele różnych towarów, wśród nich węgiel, zboże,
rudy metali, złom, ale także ładunki skonteneryzowane, przy tym
niezależnie od wielkości kontenerów.
Na przełomie 2023 i 2024 roku planowane jest dostarczenie kolejnego żurawia samojezdnego, co ma również wpłynąć na zwiększenie możliwości przeładunkowych, a tym samym konkurencyjność Portu Gdańskiego Eksploatacji.
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie