Grupa nurków została złapana na gorącym uczynku podczas okradania wraków na Bałtyku. Postępowanie administracyjne prowadzi Urząd Morski w Gdyni.
Sprawę opisuje „Dziennik Bałtycki”. Na grupę podwodnych złomiarzy natknął się Michał Wiśniowski, instruktor nurkowania, prezes Stowarzyszenia Alpha Team. Opowiedział on, że nurkowie przygotowywali się do wydobycia armaturę kotłów z metali kolorowych – elementy były już pocięte i przymocowane pasami. Szabrownicy przypłynęli jednostką z Rowów. Michał Wiśniowski nagłośnił sprawę – opublikował nagrane przez siebie wideo w sieci.
Urząd Morski w Gdyni miał już wcześniej informacje o szajce, ale urzędnicy nie mieli dowodów. Nagranie Michała Wiśniowskiego prawdopodobnie będzie ważnym dowodem w postępowaniu.
O procederze poinformowany został także Port w Ustce. Kapitanat potwierdził, że doszło do nielegalnego nurkowania i próby wydobycia elementów wraków parowców Emma i Rhein, leżących około 1,5 mili morskiej od wejścia do portu Rowy. Jak informuje Urząd Morski w Gdyni, jednostka, z której odbyło się nurkowanie, zgłosiła swoje wyjście, ale nie zgłosiła zamiaru nurkowania.
Sprawa została też zgłoszona na policję, jako że prawdopodobnie
doszło do złamania wielu przepisów, m.in. ustawy o obszarach morskich, o
ochronie zabytków, o wykonywaniu prac podwodnych i przepisów portowych.
Komisariat Policji w Ustce zwrócił się z wnioskiem do Prokuratury
Rejonowej w Słupsku o wszczęcie śledztwa. „Dziennik Bałtycki” podaje, że
sprawcom grożą kary pieniężne w wysokości kilkudziesięciu tysięcy
złotych, a także zatrzymanie używanej przez nich jednostki w celu
zabezpieczenia wierzytelności.
Michał Wiśniowski dodał, że
szczególnie oburzający w sprawie jest fakt, że szabrownicy nie nurkowali
w celu wydobycia drobnych „pamiątek”, a w celu pozyskania złomu na
sprzedaż.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych