Japoński zespół opracował nowy materiał, który pozwala transportować jony wodoru w temperaturze pokojowej. Oznacza to łatwiejszą produkcję wodorowych baterii i ogniw paliwowych.
Naukowcy z Japońskiego Instytutu Badań Fizycznych i Chemicznych (RIKEN) opracowali elektrodę, która umożliwia sprawny transport jonów wodorkowych (H-), w pokojowej temperaturze. Badacze mówią o przełomie, który ma umożliwić wytwarzanie bezpiecznych, pojemnych i wydajnych baterii oraz ogniw paliwowych.
Wodór to w dużej mierze paliwo doskonałe, ponieważ z jego spalania powstaje tylko woda. Trudności natomiast stwarza jego bezpieczne przechowywanie i uzyskiwanie z niego energii. Na przykład wytwarzające prąd wodorowe ogniwa paliwowe, stosowane w niektórych samochodach, działają w ten sposób, że umożliwiają przejście protonów (atomów wodoru pozbawionych elektronu – dodatnich jonów wodoru), przez specjalną błonę, z jednej części ogniwa do drugiej, gdzie wchodzą w reakcję. Taka technologia jest skomplikowana, ponieważ m.in. wymaga ciągłego nawadniania systemu.
Naukowcy starali się więc wykorzystać wodór w innej postaci – wodorowych jonów ujemnych (z dodatkowym elektronem), w ciałach stałych, zamiast w roztworach wodnych.
"Wykonaliśmy milowy krok. Nasze wyniki po raz pierwszy demonstrują transport jonu wodorkowego przez elektrolit w postaci ciała stałego, w pokojowej temperaturze" – mówi kierujący pracami Genki Kobayashi.
Opracowany przez jego zespół materiał oparty jest na wodorku lantanu, który pozwala na łatwe chwytanie, przekazywanie i uwalnianie wodorkowych jonów. Kluczem było jednak dodanie do niego atomów strontu, które ustabilizowały fluktuujące wcześniej oddziaływanie z wodorem.
"Na krótką metę nasze wyniki dostarczają wskazówek dla opracowania stałych elektrolitów przewodzących jony wodorkowe" – mówi Kobayashi. "W długiej perspektywie wierzymy, że przekroczyliśmy pewien punkt krytyczny w rozwoju wodorowych baterii, ogniw paliwowych i elektrolitycznych".
W dalszych krokach badacze chcą poprawić wydajność wynalazku. Zamierzają również opracować materiał, który będzie odwracalnie wychwytywał i uwalniał wodór, co pozwoli na budowę wodorowych baterii, które będzie można wielokrotnie ładować i lepszych zbiorników do przechowywania wodoru.
Marek Matacz
mat/ zan/
fot. Depositphotos
Debata na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym: Państwo musi wspomóc proces dekarbonizacji w firmach
Walka o życie oceanów. Marta Przepióra, inżynier hydrografii morskiej o UN Ocean Decade
Akcja "Czysta Odra" z udziałem portów w Szczecinie i Świnoujściu
Norwegowie potwierdzili: morsy umierają na ptasią grypę
Dochód z licytacji ekskluzywnego rejsu wędkarskiego wesprze ukraińskich uchodźców w Gdańsku
Eksperci z PAN: jest bezdyskusyjne, że to człowiek poprzez emisję gazów cieplarnianych spowodował ocieplenie