W ramach inicjatywy obywatelskiej aktywiści zgłaszają sprzeciw rozbudowie nadmorskiej infrastruktury na terenie Polski. Wspierać ich mają mieszkańcy gminy Heringsdorf.
Przypomnijmy, że 22 listopada belgijsko-katarskie konsorcjum Deme Concessions N.V. i Qterminals W.L.L., odpowiedzialne za inwestycję głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, otrzymało 22 listopada zgodę wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka na dzierżawę 75 ha terenu w Świnoujściu na okres 30 lat. Port kontenerowy będzie przeznaczony dla statków o długości do 400 metrów, a związany z tym kanał żeglugowy, o długości 70 km, ma zostać pogłębiony do głębokości 17 metrów.
O ile polskie władze po zbadaniu wpływu na środowisko zatwierdziły budowę portu kontenerowego, to ze strony niemieckiej pojawiają się zarzuty o wybiórcze potraktowanie tematu, a rzekomo jedynie skutki powstania planowanego portu na obszarze wyspy Wolin. Zdaniem inicjatywy obywatelskiej Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern nie zbadano jednak skutków dla niemieckiej części Uznamu ani Morza Bałtyckiego.
Pozew chciały zgłosić już w październiku także władze niemieckiej gminy Heringsdorf przeciwko zatwierdzeniu oceny oddziaływania na środowisko, jednak w odróżnieniu od inicjatywy obywatelskiej nie ma ona jednak prawa pozywać decyzji, które zapadły w Polsce, tym bardziej że wszystko to zostało zrealizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dlatego także samorządowcy wspiera inicjatywę, która została przekazana do Sądu Administracyjnego w Warszawie.
W maju 2023 Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023 – 2029”. Realizacja programu ma zapewnić odpowiednią, bezpieczną infrastrukturę dostępową dla terminali znajdujących się w Szczecinie i Świnoujściu. Ma posłużyć nie tylko celom cywilnym, ale też wojskowym, w tym obsługi ładunków wojskowych. Ponadto sam terminal ma zostać wyposażony w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami i polityką dekarbonizacji żeglugi. W tym jak i innych przypadkach może to posłużyć za dowiedzenie bezzasadności zaskarżenia budowy przez niemieckich ekologów i samorządowców.
Budowa infrastruktury morskiej nad Bałtykiem wzbudza kontrowersje wśród aktywistów. Zarówno budowa terminali FSRU w niemieckim Lubminie jak i w polskim Gdańsku wywołuje protesty z udziałem m.in. Greenpeace. Już kilkukrotnie pojawiały się wnioski, by wtrzymać obie inwestycje. Tak jak w przypadku rozbudowy świnoujskiego portu, zgłaszają zastrzeżenia co do potencjalnej emisji CO2 oraz wpływów środowiskowych w regionie, w tym mających zaburzać równowagę ekologiczną.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem, nowy terminal kontenerowy powinien rozpocząć działalność w 2028 roku.
To największy karp złowiony na wędkę. Padł rekord świata (foto)
00:02:49
Brytyjczyk złowił jedną z najniebezpieczniejszych ryb świata (wideo)
Rekord świata pobity. Gigantyczny tuńczyk ważył ponad 400 kg!
00:04:31
Ile tlenu pochodzi z oceanu? Drugie płuco planety [wideo]
Zatrucie Odry - najnowsze informacje
00:00:45
Samiec konika morskiego rodzi tysiąc młodych! Zobacz jeden z najciekawszych porodów w przyrodzie (wideo)
00:00:00
U wybrzeży Norwegii złowiono gigantycznego halibuta
00:00:00
Złowiono 300-kilogramowego olbrzyma (wideo)
00:00:49
Wyłowili 100-kg głowę rekina. Resztę zjadło coś olbrzymiego (wideo)
MRiRW planuje zmniejszyć liczbę statków do połowów na Zalewie Wiślanym i Zalewie Szczecińskim
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Delfin, który pływał w pobliżu placu Św. Marka w Wenecji, wyprowadzony na otwarte morze
Tysiące słoni morskich zginęło w wyniku epidemii ptasiej grypy
Prezydent zawetował ustawę o utworzeniu Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry. MKiŚ odpowiada
Prezydent podpisał ustawę dot. pomocy dla armatorów statków rybackich