W środę wieczorem w Brukseli odbędą się rozmowy miedzy szefową KE Ursulą von der Leyen i premierem Wielkiej Brytanii Borisem Johnsonem ws. umowy handlowej po brexicie. Temat ma pojawić się też na rozpoczynającym się w czwartek w Brukseli szczycie UE.
"Będziemy kontynuować dyskusję na temat umowy o partnerstwie" - napisała na Twitterze von der Leyen.
Główny unijny negocjator ds. brexitu Michel Barnier przekazał w poniedziałek unijnym ambasadorom w Brukseli, że w negocjacjach umowy handlowej z Wielką Brytanią mającej obowiązywać po brexicie jest nadal impas.
Po weekendowych rozmowach między Brukselą a Londynem nadal nie ma zgody w sprawie praw połowowych, rozstrzygania sporów i zasad uczciwiej konkurencji dla przedsiębiorstw.
Brak porozumienia może poważnie wpłynąć na gospodarki zarówno UE, jak i Wielkiej Brytanii, ponieważ we wzajemnych relacjach handlowych musiałyby zostać zastosowane zasady Światowej Organizacji Handlu (WTO), co oznaczać będzie cła i kontrole celne.
Wielka Brytania opuściła UE 31 stycznia. Okres przejściowy obowiązuje do końca 2020 roku. W tym czasie Zjednoczone Królestwo jest poza instytucjami unijnymi, ale stosuje się do praw i obowiązków związanych z przynależnością do Wspólnoty oraz korzysta z wynikających z tego przywilejów, w tym z uczestnictwa w jednolitym rynku.
W piątek szef Rady Europejskiej Charles Michel na konferencji prasowej w Brukseli powiedział, że jakiekolwiek porozumienie będzie musiało zostać zatwierdzone przez 27 państw członkowskich UE.
Poinformował też, że temat ten omawiany będzie na szczycie UE, który odbędzie się 10-11 grudnia. Unijni przywódcy zajmą wtedy stanowisko w sprawie ostatnich wydarzeń dotyczących brexitu i ewentualnej przyszłej umowy z Wielką Brytanią.
„Chcemy umowy, ale nie za wszelką cenę. Dla Unii Europejskiej kluczem do sukcesu są równe szanse” - zaznaczył Michel.
Władze Francji tymczasem zagroziły zawetowaniem ewentualnego "złego" porozumienia w sprawie umowy handlowej Unii Europejskiej z Wielką Brytania po brexicie.
„Chcę powiedzieć naszym rybakom, naszym producentom, obywatelom, którzy słuchają, że nie zaakceptujemy umowy na złych warunkach” - powiedział w radio Europe 1 francuski minister ds. europejskich Clement Beaune, cytowany przez "The Brussels Times".
„Jeśli nie uda się osiągnąć dobrego porozumienia, będziemy się temu sprzeciwiać. Każdy kraj ma prawo weta, więc jest to możliwe” - dodał. „Dokonamy własnej oceny tej wersji roboczej umowy, jeśli taka istnieje” - zaznaczył Beaune.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych