ew
Pierwsza próba śluzy na stopniu wodnym w Malczycach nastąpi 4 czerwca, a jeszcze dwa lata temu wydawało się, że tej inwestycji nie uda się zrobić – powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk w Wołowie (Dolnośląskie).
Gróbarczyk spotkał się w sobotę z mieszkańcami Wołowa (Dolnośląskie) w ramach cyklu spotkań „Polska jest jedna”. Powiat wołowski leży nad Odrą i budowa Odrzańskiej Drogi Wodnej oraz przywrócenie żeglowności na tej rzece to kwestia niezwykle istotna dla mieszkańców i rozwoju powiatu.
Minister poinformował, że 4 czerwca 2018 r. odbędzie się pierwsze śluzowanie na stopniu wodnym w Malczycach (Dolnośląskie).
„A jeszcze dwa lata temu wydawało się, że tej inwestycji nie uda się zrobić, a jednak się udało. Do końca 2018 r. ma ruszyć elektrownia wodna w Malczycach. Rozpoczniemy też budowę kolejnych stopni wodnych w tym rejonie w Lubiążu i Ścinawie. W tym momencie jesteśmy w fazie projektowania koncepcji finansowych” – zapowiedział minister.
Stopień Malczyce zabezpiecza stopień w Brzegu Dolnym przed podmywaniem i utratą stateczności. Przywrócony ma być ponadto pierwotny poziomów wód gruntowych. Budowa stopnia ma też zapobiegać przesuszaniu się przyległych terenów. Powstrzymane mają być też procesy erozyjne w korycie rzeki poniżej stopnia.
Erozja dolnego stanowiska stopnia w Brzegu Dolnym spowodowała zagrożenie utraty stateczności stopnia przy dalszym postępie zjawisk erozyjnych. Obniżenie dna w korycie rzeki nawet o cztery metry spowodowało zwężenie szlaku żeglownego i zmniejszenie głębokości tranzytowych.
Budowa stopnia w Malczycach rozpoczęła się w 2013 r. za rządów koalicji PO-PSL. Jej koszty wzrosły z planowanych na początku 350 mln zł do ponad 1,1 mld zł. Rząd Prawa i Sprawiedliwości znalazł dodatkowe pieniądze i zdecydował, by jak najszybciej dokończyć tę budowę.
Minister poinformował, że łącznie zaplanowano 29 stopni na Odrze i trwają ustalenia określające ostateczne parametry tych inwestycji.
„Przyjęte parametry przede wszystkim w zakresie mostów pozwolą nam znacząco obniżyć koszty. Wstępnie oceniliśmy, że modernizacja Odry to 30 mld zł. Na teraz już można powiedzieć, że ta cena spadła o połowę” - powiedział Gróbarczyk.
Podkreślił, że już w 2019 r. powinna ruszyć regularna żegluga, a w przyszłości resort liczy na przywrócenie na Odrze czwartej klasy żeglowności.
Wodór stworzy rynek wart 1,4 bln dolarów rocznie
Holandia wspiera bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym. HNLMS Tromp kończy misję, na swoją wyrusza HNLMS Karel Doorman
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"