W 2022 roku inspektorzy ochrony środowiska, w ramach swoich uprawnień, przeprowadzili kontrole zakładów i statków żeglugi śródlądowej. Sprawdzano zawartości siarki w ciężkim oleju opałowym oraz w oleju do silników. Przeprowadzone przez Inspekcję Ochrony Środowiska kontrole wykazały pewne uchybienia.
Główny Inspektor Ochrony Środowiska opracował „Raport z przeprowadzonej przez Inspekcję Ochrony Środowiska kontroli zawartości siarki w ciężkim oleju opałowym oraz w oleju do silników statków żeglugi śródlądowej w 2022 roku” w celu realizacji jednego ze swoich ustawowych obowiązków w którym znajdują się wyniki kontroli. Inspekcje przeprowadzono w ponad 47 zakładach. Prowadząc w ubiegłym roku kontrole dotyczące zawartości siarki w ciężkim oleju opałowym, wojewódzcy inspektorzy ochrony środowiska sprawdzali przestrzeganie przez prowadzących instalacje energetycznego spalania paliw. Przeprowadzone zostały w szczególności na podstawie analiz wyników pomiarów emisji do powietrza.
W skontrolowanych 47 zakładach na terenie 43 z nich zlokalizowano instalacje stosujące ciężki olej opałowy. Inspektorzy Ochrony Środowiska pobrali próbki ciężkiego oleju opałowego do badań. Jak wykazały wyniki, wszystkie skontrolowane instalacje spełniały wymagania określone w rozporządzeniu. W przypadku 8 instalacji stwierdzono, że nie były one eksploatowane, gdyż kotły olejowe są kotłami rezerwowymi, bądź też ciężki olej opałowy stanowi paliwo uzupełniające np. w stosunku do gazu i nie był stosowany w 2022 roku. Ponadto wojewódzcy inspektorzy ochrony środowiska przeprowadzili 118 kontroli zawartości siarki w oleju do silników statków żeglugi śródlądowej.
Na 35 zbadanych próbek oleju do silników statków żeglugi śródlądowej, 34 próbki spełniały wymagania jakościowe dotyczące zawartości siarki w przeliczeniu na masę, co stanowi 97,1% próbek zbadanych. 1 próbka nie spełniała powyższych wymagań jakościowych, co stanowi 2,9% próbek zbadanych.
W badanych próbkach oleju do silników statków żeglugi śródlądowej najmniejsza zawartość siarki, w przeliczeniu na masę, wynosiła 0,0001%, a największa 0,0050%. Średnia zawartość siarki, w przeliczeniu na masę, wynosiła 0,00085%.
Zgodnie z art. 34 ust. 2 ustawy, kto wbrew przepisom stosuje olej do silników żeglugi śródlądowej, niespełniający wymagań jakościowych w ustawie, podlega grzywnie. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska w przypadku jednej kontroli zawiadomił Prokuraturę Rejonową o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez armatora, który nie spełniał wymagań jakościowych dotyczących zawartości siarki. Ponadto WIOŚ wydał zarządzenie pokontrolne dotyczące zaprzestania stosowania w kontrolowanym statku, paliwa niespełniającego wymagań jakościowych dotyczących zawartości siarki.
Zgodnie z przepisami zawartość siarki w przeliczeniu na masę, w ciężkim
oleju opałowym, nie może być większa niż 1%. W przypadku 60 statków
analiza dokumentów wykazała, że zakupione paliwo spełniało wymagania
jakościowe dotyczące zawartości siarki. Uchybienia stwierdzono tylko w
jednej z pobranych próbek. W związku z tym wojewódzki inspektor ochrony
środowiska zawiadomił właściwą
Prokuraturę Rejonową o podejrzeniu
popełnienia przestępstwa przez armatora oraz wydał zarządzenie
pokontrolne dotyczące zaprzestania stosowania w kontrolowanym statku,
paliwa niespełniającego wymagań jakościowych dotyczących zawartości
siarki.
Z całą treścią raportu można zapoznać się TUTAJ.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych