Port Esbjerg w Danii jest jednym z największych na świecie portów bazowych dla działalności związanej z morską energią wiatrową. Chcąc jeszcze bardziej wzmocnić swoją pozycję, port zawarł umowę z PensionDanmark, w ramach której otrzyma około 1 miliarda dolarów finansowania. Środki te zostaną zainwestowane w przyszły wkład portu w zieloną transformację.
850 milionów dolarów spośród całego finansowania zostanie wykorzystane na budowę obiektów do produkcji morskich turbin wiatrowych w porcie, które mają być gotowe w 2027 roku.
Około 100 milionów dolarów przeznaczono również na terminale do obsługi power-to-x i CCS - wychwytywania i składowania CO2 - które zostaną zbudowane w głębi portu Esbjerg i na Morzu Północnym, mają być gotowe do 2028 roku.
Kolejne 70 milionów dolarów zostanie zainwestowane w rozwój portu Esbjerg w multimodalny węzeł komunikacyjny. Obejmuje on połączenie transportu morskiego, sieci drogowej i kolejowej w porcie Esbjerg, a także połączenie z transportem lotniczym do i z lotniska Esbjerg. Projekty te mają być gotowe do 2032 roku.
Dodatkowe inwestycje zostaną również przeznaczone na rozwój terminali elastycznych, nieruchomości logistycznych i obiektów dla paliw ekologicznych.
- Wraz z naszymi partnerami będziemy nadal w czołówce branży wiatrowej, a inwestycja PensionDanmark będzie w stanie wesprzeć zarówno tę rolę, jak i rolę, jaką chcielibyśmy odegrać w rozwoju zielonej energii i CCS - powiedział Dennis Jul Pedersen, dyrektor portu w Esbjerg.
Dzięki położeniu nad Morzem Północnym, port Esbjerg odgrywa kluczową rolę w ekspansji morskiej energetyki wiatrowej, gdzie do 2030 r. muszą powstać 134 GW, a do 2050 r. 300 GW. Dlatego porty w regionie muszą przygotować się na wielki boom wiatrowy i zainwestować w ograniczenie wąskich gardeł na Morzu Północnym.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął